Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ)

Behaal het erkende diploma Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ)

Behaal het erkende diploma Basisopleiding Burgerzaken
035 - 7 604 850 00 - 00 000 000 Download brochureKostenoverzicht aanvragenDirect inschrijven
 

Deskundig en persoonlijk opleidingsadvies?

Op basis van uw huidige loopbaan en uw leerdoelen geven wij u graag een persoonlijk opleidingsadvies. Laat uw gegevens achter en wij bellen u binnen twee werkdagen om het advies te bespreken.
Vraag een opleidingsadvies aan
Algemeen

Burgerzaken is een veelzijdig vakgebied. Burgers kunnen voor diverse producten en diensten terecht bij de frontoffice van Burger- of Publiekszaken. Denk daarbij aan paspoorten, uittreksels uit het geboorteregister, rijbewijzen, huwelijksakten en geboorteaangiften. De betrokken wet- en regelgeving verandert regelmatig. Als medewerker Burgerzaken dient u dus over voldoende kennis te beschikken om burgers professioneel te kunnen helpen. Deze Basisopleiding Burgerzaken biedt u de essentiële kennis en vaardigheden om deze veelzijdige baan effectief te kunnen uitvoeren. Doordat u de theorie direct toepast in uw eigen werkomgeving, ziet u direct resultaat.

Doelgroep

U werkt op een afdeling Burger- of Publiekszaken binnen een gemeente of u gaat daar starten. U wilt zich graag ontwikkelen om de burger adequaat en vakinhoudelijk (beter) te woord te staan en te kunnen helpen en informeren.

Vooropleiding

U dient voor minimaal 2 dagen per week werkzaam te zijn op een afdeling Burgerzaken (dit kan ook via een stage of op uitzend- of oproepbasis). De opleiding sluit aan op MBO-werk- en -denkniveau.

Doel en opzet

Deze opleiding is zeer praktijkgericht. Aan de hand van de theorie gaat u aan de slag met oefen- en praktijkopdrachten in uw eigen werkomgeving. Dat levert u direct resultaat op. Ervaren docenten die zelf werkzaam zijn in de praktijk bieden u praktische handvatten. Na afloop beschikt u over essentiële kennis van de verschillende deelterreinen van het vakgebied Burgerzaken. Alle relevante onderwerpen waar u in de praktijk mee te maken krijgt, komen aan bod. Ook ontwikkelt u communicatievaardigheden die u als medewerker nodig heeft om de burger professioneel te woord te kunnen staan. Kortom: een opleiding waar u meteen mee aan de slag kunt.

Voorbereiding en studiebelasting

Afhankelijk van uw vooropleiding en werkervaring moet u rekening houden met een studiebelasting van ongeveer 6-8 uur per dagbijeenkomst.

Online leeromgeving

Ons studiemateriaal is altijd actueel en sluit perfect aan op de exameneisen. Alles wat u nodig heeft voor uw studie, vindt u in onze online leeromgeving. U vindt hier lesvoorbereidingen, opdrachten en aanvullende informatie. Ook kunt u communiceren met uw medecursisten en docent.

Studieprogramma

Programma

Deze opleiding bestaat uit 6 modules. Hierin komen de volgende onderwerpen aan bod:

Burgerzaken voor frontofficemedewerkers

(3 dagbijeenkomsten)

  • Rol en verantwoordelijkheid afdeling Burgerzaken (algemeen)
  • Legitimatie, identificatie en fraude
  • Geboorte, huwelijk en overlijden
  • Personen- en familierecht
  • Basisregistratie Personen (BRP)
  • Reisdocumenten en rijbewijzen
  • Documenten en verzoeken
  • Migratie

Klantgericht denken en handelen

(3 dagbijeenkomsten)

  • Klantgericht werken bij de gemeente
  • Communicatie
  • Klantgerichte gesprekstechnieken
  • Omgaan met verschillende gedragsstijlen
  • Slechtnieuwsgesprek
  • Omgaan met emoties
  • Regie voeren
  • Omgaan met klachten
  • Kwaliteiten en valkuilen
  • Conflicthanteringsstijlen

Identiteit, documentherkenning en fraude

(3 dagbijeenkomsten)

  • Identificatieplicht
  • Gebruik van wettelijk erkende identificatiedocumenten
  • Identiteitsvaststelling
  • Welke documenten zijn toegestaan in welke gevallen?
  • Adresonderzoek
  • Onderzoek via social media
  • Technisch beoordelen van identiteits-, reis- en verblijfsdocumenten
  • Herkennen van fraude en hoe te handelen

Documenten en verzoeken

(3 dagbijeenkomsten)

  • Informatieverstrekking reisdocumenten
  • Aanvragen tot verkrijging van reisdocumenten beoordelen, verwerken en verstrekken van reisdocumenten
  • Informatieverstrekking rijbewijzen
  • Rijbewijsaanvraag beoordelen, verwerken en verstrekken
  • Uittreksels en afschriften burgerlijke stand
  • Gegevensverstrekking BRP
  • Verklaring omtrent gedrag
  • Uitvoering Kieswet
  • Nationaliteitsrecht
  • Verwerken van verzoeken of kennisgevingen m.b.t. gezagsverhouding, naamgebruik, geheimhouding en kiesrecht

Geboorte, huwelijk en overlijden

(3 dagbijeenkomsten)

  • Inleiding geboorte, huwelijk en overlijden
  • Toepassen Nederlandse wet- en regelgeving
  • Informatie verstrekken
  • Opmaken van belangrijkste akten en latere vermeldingen
  • Verlof tot lijkbezorging
  • Verwerking in de BRP
  • Handleiding Uitvoeringsprocedures (HUP)
  • BRP-berichtenverkeer

Migratie

(3 dagbijeenkomsten)

  • Wet- en regelgeving migratie (verhuizing, hervestiging vanuit het buitenland, vertrek naar het buitenland)
  • Beoordelen aangiften aan de hand van wet- en regelgeving
  • Onderzoek naar (on)juistheid van verblijf- en adresgegevens
  • BRP-actualisering voor binnen- en intergemeentelijke adreswijziging
  • Verwerken van gegevens bij hervestiging vanuit buitenland
  • Actualiseren van de BRP na aangifte vertrek naar het buitenland
  • Informatieverstrekking aan de klant
  • BRP-berichtenverkeer

Diploma

De modules Klantgericht denken en handelen en Burgerzaken voor frontofficemedewerkers rondt u af met een praktijkgerichte opdracht. De andere modules worden afgerond met een digitaal examen. Als u alle modules met goed gevolg afrondt, ontvangt u het diploma ‘Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ)’ van Bestuursacademie Nederland.

Lesplanning

Opleidingsvarianten

Deze opleiding duurt 12 maanden. De opleiding wordt in een dagvariant aangeboden. Deze dagopleiding heeft 18 bijeenkomsten van 09.30 uur tot 16.30 uur.

De door u gekozen opleiding/training heeft verschillende startmomenten. Kies hier de maand waarin u wilt starten.

Bij Bestuursacademie Nederland kunt u kiezen uit 4 verschillende studievarianten. Er is dus altijd een variant die bij u past. U kunt kiezen voor de dagopleiding, de zaterdagopleiding, de avondopleiding of e-Learning (thuisstudie). Kies hier welke variant u wilt volgen.

Bestuursacademie Nederland is een landelijk opleidingsinstituut en kent een zeer groot aantal opleidingsplaatsen. Er is er dus altijd een opleiding bij u in de buurt. Kies hier de gewenste locatie voor uw opleiding/training.

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

December 2017 Dag Donderdag Amsterdam

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

December 2017 Dag Donderdag Eindhoven

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

December 2017 Dag Donderdag Rotterdam

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

December 2017 Dag Donderdag Utrecht

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

December 2017 Dag Donderdag Zwolle

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

December 2017 Dag Donderdag Arnhem

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

December 2017 Dag Donderdag Groningen

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

December 2017 Dag Donderdag Den Haag

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

April 2018 Dag Donderdag Amsterdam

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

April 2018 Dag Donderdag Eindhoven

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

April 2018 Dag Donderdag Rotterdam

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

April 2018 Dag Donderdag Utrecht

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

April 2018 Dag Donderdag Zwolle

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

April 2018 Dag Donderdag Arnhem

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

April 2018 Dag Donderdag Groningen

Startmaand

Variant

Dag

Locatie

April 2018 Dag Donderdag Den Haag
Kostenspecificatie

Kosten

Inschrijfgeld: € 35,-Cursusgeld: € 3.999,-
Studiemateriaal: € 300,-
Examenkosten: € 195,- (per module)
Locatie- en arrangementskosten: zie onderstaande toelichting.

U kunt deze opleiding ook in 4 termijnen betalen. Hiervoor wordt een opslag van 8% in rekening gebracht.

Locatie- en arrangementskosten 

Bestuursacademie Nederland regelt voor u een arrangement bestaande uit onbeperkt koffie, thee en ijswater. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch begrepen. De arrangementskosten bedragen 
€ 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Staat er een verwijzing naar locatie- en arrangementskosten? Dan brengen wij naast arrangementskosten ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw). Een aantal programma’s hebben ook een avondprogramma. In dat geval wordt er een diner en/of hotelovernachting voor u verzorgd. De kosten hiervoor bedragen € 25,50 (excl. btw) voor het diner en € 100,- (excl. btw) voor de hotelovernachting. 

Reprorechten en hand-outs 

Voor opleidingen van onze businesspartners worden er kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).

Btw 

Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21% btw. 

Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag boven op de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. 

Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten, arrangementskosten en het diner zijn altijd belast met 6% btw. 

De btw op arrangementskosten en het diner is niet verrekenbaar. Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

Vraag gratis aan

Laatste nieuws

Laatste nieuws

Vraag gratis aan
Vraag gratis aan

Laatste nieuws

Onze website maakt gebruik van cookies.