Whitepaper Beinvloeden

Whitepaper Beinvloeden

Leren beïnvloeden met succes?

Om iets voor elkaar te krijgen in de samenleving, heeft u de samenleving nodig. U moet de partijen die belang hebben bij uw besluit dus gericht beïnvloeden. Maar hoe doet u dat? U leest het in onze whitepaper Beïnvloeden. Vraag hem hieronder aan!

Whitepaper Aanvragen

Ooit besliste de overheid wat goed was voor de samenleving. En de samenleving luisterde daar braaf naar. Die tijd ligt achter ons. Mensen willen tegenwoordig meedenken, eigen initiatieven nemen en mee besluiten.
 
Maar soms moet je als overheid beslissingen nemen waar niet iedereen zich in kan vinden. Omdat de belangen van de samenleving zwaarder wegen dan de belangen van het individu.
 
Hoe zorg je ervoor dat partijen die het niet met je eens zijn zich wel begrepen en gehoord voelen? Door de interactie aan te gaan. En interactie = beïnvloeden. In onze whitepaper ontdekt u hoe u dit aanpakt.

Ingrediënten van een effectieve beïnvloedingsstrategie

Voor een effectieve beïnvloedingsstrategie zijn er 2 dingen nodig:

  • Een goed zicht op wat u zelf wilt bereiken. Stel uzelf de vraag: “Hoe kan ik bereiken dat…”
  • Een goed zicht op de context van de ander. Hoe staat uw gesprekspartner tegenover de door u gewenste richting? En hoe wil deze het   liefst benaderd worden? 

Met behulp van de stakeholdersbox van Block kunt u de context van de ander in kaart brengen. In onze whitepaper leest u alles over dit handige model.

Bereik uw doel met de juiste beïnvloedingsvaardigheid

Als u uw doel helder voor ogen heeft, is het tijd om te bepalen welke beïnvloedingsvaardigheid u het beste kunt inzetten.

Jan Bijker onderscheidt 4 categorieën in zijn boek Tien beïnvloedingsvaardigheden:

  • De kracht van het willen: aansporend
  • De kracht van het denken: overtuigend
  • De kracht van het voelen: onderzoekend
  • De kracht van het geloven: inspirerend 

In onze whitepaper lichten we elke categorie uitgebreid toe en geven we concrete voorbeelden om u op weg te helpen.