Opleidingsinfo nog eens nalezen?

Uitklappen
Inklappen

Wilt u voor of na de zomer starten met deze opleiding?

Start voor de zomer

Iedere zomer actualiseren wij het oplieidingsaanbod. Het studieprogramma kan bijvoorbeeld herzien worden. Hieronder kunt u met behulp van de knop aangeven of u de opleidingsvariant van voor of na de zomer wilt bekijken.

Start voor de zomer

Eerstvolgende startmomenten

09-04-2020, Amsterdam

Dag, Inschrijven

16-04-2020, Eindhoven

Dag, Inschrijven

Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ)

Behaal het diploma Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ)

Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ)

Behaal het diploma Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ)

Opleidingsniveau

MBO niveau

Studievormen

Dag

Erkenning

Meer informatie

Download brochure

Wilt u dit met iemand delen?

Mail door

Opleidingsniveau

MBO niveau

Studievormen

Dag

Erkenning

Meer informatie

Download brochure

Wilt u dit met iemand delen?

Mail door
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Bij Burgerzaken kun je terecht voor diverse producten en diensten. Denk daarbij aan het aanvragen van paspoorten, uittreksels uit het geboorteregister, rijbewijzen, huwelijksakten en geboorteaangiften. De betrokken wet- en regelgeving verandert regelmatig. Als medewerker Burgerzaken dien je dus over voldoende kennis te beschikken om burgers professioneel te kunnen helpen. In de Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ) leer je de functies en taken van Burgerzaken binnen de lokale overheid kennen. Na afloop ben je volledig op de hoogte van de werkzaamheden en ben je volledig ingewerkt.

Jouw resultaat

Na afloop van dit programma ben je op de hoogte van de actuele wet- en regelgeving op het gebied van onder andere identificatie, burgerlijke stand, nationaliteit en geboorte. Je weet het belang van een klantgerichte houding, het belang van doorvragen en hoe je met weerstand van klanten kunt omgaan. Hierdoor kun je de burgers die bij de balie Burgerzaken komen helpen met uiteenlopende vragen en verzoeken.

Doelgroep

Je werkt op een afdeling Burger- of Publiekszaken binnen een gemeente of je gaat daar starten. Je wilt je graag ontwikkelen om de burger passend en vakinhoudelijk (beter) te woord te staan en te kunnen helpen en informeren.

Vooropleiding

Je dient voor minimaal 2 dagen per week werkzaam te zijn op een afdeling Burgerzaken. Je kunt hiervoor ook stage lopen. De opleiding sluit aan op MBO-niveau.

Aanpak

Deze opleiding is gericht op de praktijk. Aan de hand van de theorie ga je aan de slag met oefen- en praktijkopdrachten in je eigen werkomgeving. Dat levert je direct resultaat op. Ervaren docenten die zelf werkzaam zijn in de praktijk bieden je praktische handvatten. Na afloop beschik je over kennis van de verschillende deelterreinen van het vakgebied Burgerzaken. Alle relevante onderwerpen waar je in de praktijk mee te maken krijgt, komen aan bod. Ook ontwikkel je communicatievaardigheden die je als medewerker nodig hebt om de burger professioneel te woord te kunnen staan. Kortom: een opleiding waar je meteen mee aan de slag kunt.

Incompany

Uiteraard kun je dit programma ook incompany volgen. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Je kunt ons bereiken op 035 - 7 604 860 of mail naar incompany@bestuursacademie.nl.

Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma

Programma

In dit programma komen de volgende onderwerpen aan bod:

Burgerzaken voor frontofficemedewerkers

(3 dagen)

  • Rol en verantwoordelijkheid afdeling Burgerzaken (algemeen)
  • Legitimatie, identificatie, fraude en privacy
  • Geboorte, huwelijk en overlijden
  • Personen- en familierecht
  • Basisregistratie Personen (BRP)
  • Reisdocumenten en rijbewijzen
  • Documenten en verzoeken
  • Migratie

Klantgericht denken en handelen

(3 dagen)

  • Klantgericht werken bij de gemeente
  • Communicatie
  • Klantgerichte gesprekstechnieken
  • Omgaan met verschillende gedragsstijlen
  • Slechtnieuwsgesprek
  • Omgaan met emoties
  • Regie voeren
  • Omgaan met klachten
  • Kwaliteiten en valkuilen
  • Conflicthanteringsstijlen

Identiteit, documentherkenning en fraude

(3 dagen)

  • Identiteit en identificatie
  • Identificatieplicht
  • Gebruik van wettelijk erkende identificatiedocumenten
  • Identiteitsvaststelling
  • Online identiteitsfraude
  • Documentherkenning
  • Welke documenten zijn toegestaan in welke gevallen?
  • Authenticiteit van documenten
  • (Technisch) beoordelen van identiteitsdocumenten
  • (Technisch) beoordelen van reis- en verblijfsdocumenten
  • Onderzoek en fraude
  • Wat is identiteitsfraude?
  • Adresonderzoek
  • Onderzoek via social media
  • Samenwerken met Expertisecentrum Identiteitsfraude en Documenten (ECID)
  • Invloed en aanpak digitalisering

Documenten en verzoeken

(3 dagen)

  • Informatieverstrekking reisdocumenten
  • Aanvragen tot verkrijging van reisdocumenten beoordelen, verwerken en verstrekken van reisdocumenten
  • Rijbewijsaanvraag beoordelen, verwerken en verstrekken
  • Uittreksels en afschriften burgerlijke stand
  • Gegevensverstrekking BRP
  • Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
  • Uitvoering Kieswet
  • Nationaliteitsrecht
  • Verwerken van verzoeken of kennisgevingen met betrekking tot gezagsverhouding, naamgebruik, geheimhouding en kiesrecht

Geboorte, huwelijk en overlijden

(3 dagen)

  • Inleiding geboorte, huwelijk en overlijden
  • Toepassen Nederlandse wet- en regelgeving
  • Verstrekken van informatie
  • Opmaken van belangrijkste akten
  • Opmaken van latere vermeldingen
  • Verlof tot lijkbezorging
  • Verwerking in de BRP
  • Handleiding Uitvoeringsprocedures (HUP)
  • BRP-berichtenverkeer

Migratie

(3 dagen)

  • Wet- en regelgeving migratie (verhuizing, hervestiging vanuit het buitenland, vertrek naar buitenland)
  • Beoordelen aangiften aan de hand van wet- en regelgeving
  • Onderzoek (on)juistheid van verblijfs- en adresgegevens (adresonderzoek)
  • BRP-actualisering voor binnen- en intergemeentelijke adreswijziging
  • Verwerken van gegevens bij hervestiging vanuit buitenland
  • Actualiseren van de BRP na aangifte vertrek naar buitenland
  • Informatieverstrekking aan de klant
  • BRP-berichtenverkeer

Diploma

De module Klantgericht denken en handelen rond je af met een praktijkgerichte opdracht. De andere modules worden afgerond met een digitaal examen. Als je alle modules met goed gevolg afrondt, ontvang je het diploma ‘Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ)’ van Bestuursacademie Nederland.

Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning

Data en plaatsen

De opleiding duurt 1 jaar. Deze dagopleiding heeft 18 lesdagen van 09.30 uur tot 16.30 uur.

Wilt u voor of na de zomer starten met deze opleiding?

Iedere zomer actualiseren wij het oplieidingsaanbod. Het studieprogramma kan bijvoorbeeld herzien worden. Hieronder kunt u met behulp van de knop aangeven of u de opleidingsvariant van voor of na de zomer wilt bekijken.

Start voor de zomer
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie

Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

Inschrijfgeld
€ 50,-
Lesgeld
€ 4.269,-
Studiemateriaal
€ 300,-
Examenkosten
€ 1.170,-
Arrangementen (Food & Beverage)
€ 450,-
Locatiekosten
€ 531,-
Reprorechten
€ 15,-
Totaalprijs (exclusief BTW)
€ 6.785,-

Locatie- en arrangementskosten 

Bestuursacademie Nederland regelt voor jou een arrangement bestaande uit onbeperkt koffie, thee en ijswater. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch begrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Staat er een verwijzing naar locatie- en arrangementskosten? Dan brengen wij naast arrangementskosten ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw). Een aantal programma’s hebben ook een avondprogramma. In dat geval wordt er een diner en/of hotelovernachting voor je verzorgd. De kosten hiervoor bedragen € 25,50 (excl. btw) voor het diner en € 100,- (excl. btw) voor de hotelovernachting. 

Reprorechten en hand-outs 

Voor opleidingen van onze businesspartners worden er kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).

Btw 

Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21% btw. 

Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag boven op de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. 

Betaal je jouw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten, arrangementskosten en het diner zijn altijd belast met 9% btw. 

De btw op arrangementskosten en het diner is niet verrekenbaar. Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ)

Behaal het diploma Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ)

Opleidingsniveau

MBO niveau

Studievormen

Dag

Erkenning

Meer informatie

Download brochure

Wilt u dit met iemand delen?

Mail door

Ben je op zoek naar opleidingsadvies?

Kom gezellig langs voor een kop koffie/thee en bespreek je wensen met een van onze opleidingsadviseurs. Krijg antwoord op je vragen en ga met een helder opleidingsadvies de deur uit.
Zien we je dan?

Ervaringen & beoordelingen van onze studenten

Lees hier hoe onze studenten de opleidingen van Bestuursacademie Nederland ervaren en beoordelen.