Nieuwe regelgeving in 2020 binnen Infrastructuur en Waterstaat

Nieuwe regelgeving in 2020 binnen Infrastructuur en Waterstaat

Het nieuwe jaar is van start gegaan. Een moment dat veel gebruikt wordt om nieuwe wet- en regelgeving in te voeren. Per 1 januari 2020 zijn er dan ook een aantal wijzigingen doorgevoerd in de regelgeving op het terrein van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Bent u al op de hoogte?
 

1 landelijke regeling voor milieuzones

Voor het terugdringen van verschillen tussen diverse milieuzones in het hele land, is er een uniforme regeling opgesteld. Sinds 1 januari 2020 gelden er nieuwe landelijke regels. Er mogen nog maar 2 soorten milieuzones ingevoerd worden: een gele en een groene. De nieuwe regeling deelt de uitstoot van oudere dieselvoertuigen (personen- en bestelwagens) in op basis van emissieklassen. Via www.milieuzones.nl kunt u controleren tot welke emissieklasse een dieselvoertuig behoort. Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder vervuilende stoffen het voertuig uitstoot. Krijgt een voertuig een 4 of hoger? Dan mag de bestuurder de groene milieuzones binnenrijden. De gele zone is toegankelijk voor voertuigen met een 3 of hoger.
 
Gemeenten hebben tot 29 oktober 2020 de tijd om hun eigen regels wat betreft milieuzones aan te passen aan deze landelijke regels en om nieuwe borden te plaatsen. In 2022 zullen de regels voor het zwaardere vrachtverkeer aangescherpt worden.
 

Geen leaseauto maar een leasefiets

Beter voor het milieu en het klimaat, niet meer in de file staan, geen problemen meer met parkeren en ook nog eens goed voor de gezondheid: de leasefiets. Vanaf nu is het heel makkelijk om zakelijk een fiets te leasen, dankzij een simpelere regeling met een vastgestelde bijtelling van 7% voor privégebruik. Als een werkgever meedoet aan deze leaseregeling, betekent dat dat medewerkers voor maar een paar euro per maand een goede fiets hebben. Inclusief onderhoud, reparaties en verzekeringen.
 

Belastingvoordeel met de MIA VAMIL-regeling

In 2020 stimuleert het kabinet ondernemers nog meer om te investeren in milieu- en klimaatvriendelijke technieken. Via de MIA VAMIL-regeling komen bedrijven in aanmerking voor belastingvoordeel. Dit jaar is er hiervoor maar liefst 149 miljoen euro beschikbaar gesteld. Het kabinet investeert dit jaar extra in initiatieven op het gebied van circulaire economie en duurzaam vervoer, zoals elektrische busjes.
 
Ondernemers die investeren in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst staat kunnen met de MIA mogelijk profiteren van een investeringsaftrek. Die aftrek kan oplopen tot 36% van het totale investeringsbedrag. Daarnaast kunnen zij door het aanvragen van de VAMIL 75% van de investeringskosten afschrijven op een moment dat het hen uitkomt. Dit levert liquiditeits- en rentevoordeel op.
 

Vliegen met biobrandstof

Begin dit jaar treden alle ministeries toe tot het KLM Corporate Biofuel Programma (KCBP). Het KCBP heeft als speerpunt het uitvoeren van alle dienstvluchten met KLM op biobrandstof. Dat is brandstof die alleen gemaakt is van afvaloliën of van grondstoffen die geen negatieve gevolgen hebben op biodiversiteit en/of de voedselproductie. Alle partners die deelnemen aan dit programma, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, betalen een toeslag die het verschil tussen biobrandstof en traditionele kerosine overbrugt. Dankzij deze toeslag kan er duurzame brandstof ingekocht worden. Zo werken alle partners van het KCBP actief samen om de luchtvaart duurzamer te maken.