Leestip: Procesmanagement in de praktijk

Thema's

Thema's

Leestip: Procesmanagement in de praktijk

Wil je de processen in jouw organisatie verder professionaliseren, zodat de organisatiedoelen succesvol behaald worden? Met het boek Procesmanagement in de praktijk, geschreven door Hugo Hendriks, kun je direct aan de slag! 
 

Procesmanagement in de praktijk 

Het boek Procesmanagement in de praktijk verschaft inzicht in het managen van de processen die essentieel zijn voor elke moderne organisatie. Deze inzichten stellen je als lezer beter in staat om de efficiëntie en effectiviteit van werkprocessen binnen je eigen organisatie te optimaliseren. Het boek zit vol met praktijkvoorbeelden en is opgedeeld in 2 delen: de basis en een verdieping. 
 

De PDCA-cyclus

In het eerste deel van het boek lees je hoe je in 4 stappen procesmanagement kunt toepassen in jouw organisatie door het herhaaldelijk doorlopen van de PDCA-cyclus: plan, do, check en act. Deze cyclus is in dit boek vertaald naar de volgende stappen:

  • Processen beschrijven
  • Besturen 
  • Analyseren 
  • Verbeteren 

Door het volgen van deze stappen krijg je meer inzicht in de processen, ontdek je waar de afwijkingen zitten en wat de oorzaak daarvan is en kun je vervolgens bepalen welke verbeteringen er nodig zijn om de organisatiedoelen beter en sneller te behalen.
 

Van analyseren naar verbeteren

In deel 2 van het boek wordt dieper ingegaan op de materie uit deel 1. Je leert hoe je processen kunt analyseren en verbeteren vanuit het perspectief van Lean Management, Six Sigma en de systeemtheorie. Ook worden er verschillende probleemoplossingstechnieken behandeld, zodat je in staat bent de problemen die je dagelijks tegenkomt in je werk aan te pakken. Hierbij komen creativiteits-, onderzoeks- en beslissingstechnieken aan bod. 
 

Je collega’s meekrijgen in je ideeën

Het laatste hoofdstuk van deel 2 gaat over de veranderkundige aanpak van procesmanagement. In dit hoofdstuk leer je hoe je de veranderingen van processen kunt aanpakken en hoe je de betrokkenheid van je collega’s kunt vergroten. Je hebt immers veranderbereidheid van je collega’s nodig om de processen in de organisatie daadwerkelijk te kunnen verbeteren. 

Door de directe vertaling van de theorie naar de praktijk kun je na het lezen van dit boek meteen aan de slag. De technieken die behandeld worden, zijn in elke organisatie toepasbaar!

Thema's

Thema's