‘Er wordt veel over de praktijk gesproken en uitgewisseld, dat maakt de opleiding Adviseur Sociaal

‘Er wordt veel over de praktijk gesproken en uitgewisseld, dat maakt de opleiding Adviseur Sociaal Domein heel interactief’

Het sociaal domein is flink in beweging. Reden genoeg voor overheidsmedewerkers uit dit vakgebied om kennis op te doen of bij te spijkeren. Gina van Bree, sinds vier maanden beleidsmedewerker sociaal domein bij de gemeente Oirschot, volgt daarom met twee collega’s de opleiding Adviseur Sociaal Domein bij Bestuursacademie Nederland. Waarom? En waar draait het volgens docente Ingeborg Tros om? Een dubbelinterview.

Tussen haar woonplaats Geleen en de leslocatie in Utrecht zit een treinreis van 2½ uur, maar Gina van Bree (25) lijkt daar niet mee te zitten. Ze is sinds 4 maanden beleidsmedewerker sociaal domein bij de gemeente Oirschot en het is voor haar belangrijk deze opleiding te volgen. Want ze wil haar werk goed kunnen doen en daarvoor heeft ze kennis nodig.
 

Getipt om voor Bestuursacademie Nederland te kiezen

“Het sociaal domein is een nieuwe wereld voor me”, vertelt ze. “Ik heb bij een zorgaanbieder gewerkt, maar wilde de beleidskant op. Vandaar mijn overstap. Om meer inzicht te krijgen volg ik met twee collega’s de opleiding Adviseur Sociaal Domein. Vanuit onze organisatie werd ik getipt om voor Bestuursacademie Nederland te kiezen. Ik verwacht van de opleiding vooral dat de kaders waarmee ik te maken heb duidelijker worden.”
 

De basis van de Participatiewet

Het is de start van haar opleiding en op het programma staat vandaag de module Sociaal domein en ontwikkelingen. Na afloop vragen we haar naar haar eerste indruk. “Het belangrijkste dat ik vandaag geleerd heb is de basis van de Participatiewet”, vertelt ze. “Er wordt wel veel ingezoomd op consulentenwerk. Ik vind het nog lastig om de toepassing te vinden op mijn werk als beleidsmedewerker. Aan de andere kant wordt er veel over de praktijk gesproken en uitgewisseld. Dat maakt de opleiding heel interactief. De theorie kun je meteen in de praktijk plaatsen. Verder maakt de docente helder hoe de wetgeving soms kan wrijven met de praktijk en hoe je daarmee om kunt gaan.” 
 

Praktijkgerichte insteek

De praktijkgerichte insteek komt elke les terug. Het is de stijl van Bestuursacademie Nederland en die past docente Ingeborg Tros als een handschoen. “Ik ben een verhalenverteller en combineer theorie met de praktijk. Daarbij gebruik ik veel humor, want er moet wel worden gelachen. Een studente heeft eens verteld: ‘Je zegt dat ik tijdens de les naar het toilet mag. Maar dan mis ik van alles’.”
 

‘Ik miste de verbinding’

Ingeborg hoeft niet geforceerd naar voorbeelden uit de praktijk te zoeken. Het sociaal domein is levendig genoeg en bovendien heeft ze binnen dit vakgebied al diverse functies vervuld, zoals beleidsmedewerker jeugd. Ze kan moeiteloos uit haar eigen werkverleden putten. Als ambtenaar van de burgerlijke stand en Wmo-consulent staat ze nog steeds midden in de gemeentelijke praktijk, maar ze is nu vooral docente. “Ik miste de verbinding, vond dat iedereen in zijn eigen hokje zat. Daarom ben ik docente geworden. Het leuke van Bestuursacademie Nederland vind ik dat ik daar heel Nederland tref. De studenten komen uit het hele land en versterken elkaar.”
 

Verhouding tussen gemeente en burger veranderd

Verdieping en verbreding zoeken binnen het sociaal domein is volgens Ingeborg heel verstandig. “Het sociaal domein is in beweging. Vooral de verhouding tussen gemeente en burger is veranderd. Vroeger kwam je fris gedoucht en met een net pak aan het gemeenhuis binnen voor een gesprek met de burgemeester. Dat is nu niet meer zo. Gemeenten leggen ook niet alleen maar regels op, maar zijn er voor de burgers. Dat moeten we beseffen. Het gaat om de transitie naar de burgers toe. Met ze in gesprek gaan. Verbinding zoeken.”
 

Goed luisteren zonder te oordelen

In de opleiding Adviseur Sociaal Domein leren de deelnemers buiten de (wettelijke) kaders te denken. Goed luisteren zonder te oordelen – dat is volgens Ingeborg heel belangrijk. En dat is te leren. “Bij het begin van de opleiding wil ik weten wat het leerdoel van de studenten is. Met welk antwoord wil je naar huis?, vraag ik ze in de eerste les. En ik zorg dat ze ook echt met dat antwoord naar huis gaan.”
 

Goed voorbereid Het Goede Gesprek voeren?

Wilt u goed beslagen ten ijs komen tijdens Het Goede Gesprek met uw werkgever? Download dan hier het template voor Het Goede Gesprek en ben goed voorbereid.