Volg vakspecialistische opleidingen van praktijkervaren docenten
Studeer flexibel met opleidingen die aansluiten bij jouw loopbaan
Profiteer van het breedste opleidingsaanbod voor overheidsprofessionals
Incompany en maatwerkOver onsKennis en inspiratie 

16 maart 2023

Leiderschap en Management

3 tips om succesvol leiding te geven aan een team professionals

Goed leiderschap helpt je om je team te inspireren tot ontwikkeling, verandering en het realiseren van resultaten. Maar hoe geef je leiding aan een team zelfstandige professionals? We helpen je op weg met 3 handige tips.  

Integraal manager in gesprek met teamleden

Goed leiderschap helpt je om je team te inspireren tot ontwikkeling, verandering en het realiseren van resultaten. Maar hoe geef je leiding aan een team zelfstandige professionals? We helpen je op weg met 3 handige tips.  

De praktische vragen en dilemma’s van een leidinggevende

In hoeverre is het nodig om mijn medewerkers te instrueren? Ben ik te streng of misschien juist te soft? Controleer ik mijn medewerkers te veel of te weinig? Welke taken kan ik delegeren en hoe doe ik dat? Leidinggeven aan professionals is een vak, omdat zij vaak (al een langere tijd) op hun eigen manier aan taken en verantwoordelijkheden werken. Die zelfstandigheid is hun kracht, maar vraagt van jou als leidinggevende wel specifieke vaardigheden. Wij geven je 3 tips die je kunnen helpen bij bovenstaande vragen en dilemma’s.

1: Bepaal de ontwikkelingsfasen van je medewerkers

Om in te kunnen schatten in hoeverre een medewerker begeleiding en instructies nodig heeft, is het belangrijk om te bepalen in welke ontwikkelingsfase de medewerker zit. Hoeveel kennis en vaardigheden heeft hij of zij al met betrekking tot specifieke taken en welke mate van zelfstandigheid wordt hierbij getoond? Hoe zit het met het enthousiasme, de proactiviteit en de inzet, oftewel de werkhouding van de medewerker? Als je een duidelijk beeld hebt van iemands ontwikkelingsfase, kun je op zoek gaan naar de juiste balans tussen vrijheid en controle en tussen aanmoedigen en afremmen. Zo kun je op elke medewerker je stijl van leidinggeven aanpassen.

2: Stel een coachingsplan op

Naar aanleiding van de vastgestelde ontwikkelingsfase van de medewerker, kun je aan de slag met een coachingsplan. Hierin beschrijf je de volgende onderdelen: 

  • Huidige situatie: De prestatie van de medewerker in termen van motivatie en betrokkenheid, de resultaten van zijn of haar werk en het gedrag/de houding binnen het team en naar buiten. 
  • Resultaat: Het resultaatgebied binnen de werkzaamheden waarin je denkt dat verandering het meest noodzakelijk is. 
  • Eindsituatie: Het gedrags-, prestatie- of motivatieniveau dat je van de medewerker verwacht.
  • Stappenplan: De stappen die je wilt en kunt nemen om verandering aan te brengen in het gedrag, de prestatie of de motivatie van de medewerker. 
  • Tijdsplanning: De deadline voor het voltooien van de verandering. Bepaal daarvoor ook de termijnen voor de deelstappen. 
  • Begeleiding: De begeleidingsmethode die je wilt toepassen. Denk aan een specifieke coachingsstijl, het vertonen van voorbeeldgedrag of het belonen van gewenst gedrag met aandacht en motivatie.
  • Manier van meten: De manier waarop je de resultaten wilt meten en de aspecten op basis waarvan je kunt aantonen dat de verandering daadwerkelijk tot stand is gekomen. 


3: Durf te delegeren

Delegeren heeft een groot pluspunt: door taken aan je medewerkers over te laten, verbeter je hun functioneren en productiviteit. Je geeft ze meer verantwoordelijkheid en de kans om zich te ontwikkelen en dat werkt motiverend! Wel kan het soms moeilijk zijn om de controle los te laten, te bepalen wat een ander van je kan overnemen en erop te vertrouwen dat de ander de taak goed uitvoert. Hoe kun je effectief delegeren en loslaten? 

Maak ten eerste de verwachtingen duidelijk. Welk eindresultaat verwacht je van de gedelegeerde taak? Zorg dat je beschikbaar bent als vraagbak, maar laat de medewerker zelf de weg naar het resultaat uitstippelen. Geef hem of haar de juiste bevoegdheden, zodat de taak helemaal goed uitgevoerd kan worden. Begin vooral met het delegeren van eenvoudige en kleine opdrachten. De kans is groot dat deze meteen foutloos en moeiteloos worden uitgevoerd. Dat zorgt ervoor dat jullie beide vertrouwd raken met de situatie. Controleer op vaste evaluatiemomenten hoe het gaat en plan (tussentijdse) deadlines in. Maakt de medewerker toch een fout? Laat hem of haar het zelf oplossen, want dat is veel leerzamer. Als het echt nodig is, kun je altijd nog bijsturen. En breng de rest van de betrokken medewerkers op de hoogte van de verandering in de taakverdeling, zodat zij weten wie nu het aanspreekpunt is en ze niet alsnog steeds bij jou aankloppen.

Ontdek onze trainingen over leidinggeven

Wil je meer over dit onderwerp leren? Ontdek dan onze trainingen en opleidingen over leiderschap en management en bekijk welke training het beste bij jou past.

Anderen hadden veel aan de volgende artikelen