Kijkje in het leven van de allround medewerker burger- en publiekszaken

Thema's

Thema's

Kijkje in het leven van de allround medewerker burger- en publiekszaken

Zou je het leuk vinden om de verbindende factor te zijn tussen een gemeente en haar inwoners? Dan is het vak van de medewerker burger- en publiekszaken iets voor jou. In dit artikel lees je hoe je in deze functie burgers optimaal ondersteunt.
 

De medewerker burger- en publiekszaken: het aanspreekpunt voor burgers

Als allround medewerker burger- en publiekszaken ben je de schakel tussen inwoners en de gemeente. Je ontvangt, adviseert en ondersteunt inwoners met alle vraagstukken rondom burgerzaken, de Burgerregistratie Personen (BRP) en de burgerlijke stand. Dat doe je telefonisch of achter de balie. Dankzij jou zijn inwoners weer voorzien van een geldig paspoort of rijbewijs, staan hun nieuwgeborenen ingeschreven in de gemeente en zijn alle adresgegevens up-to-date. 
 

Wat is het takenpakket van de allround medewerker burger- en publiekszaken?

Om inwoners van de gemeente optimaal te ondersteunen, voer je als medewerker burger- en publiekszaken de volgende taken uit: 

  • Het verwerken van aanvragen van officiële documenten zoals paspoorten, rijbewijzen, verklaringen omtrent gedrag, parkeervergunningen, enzovoort
  • Het overhandigen van de officiële documenten aan inwoners
  • Het te woord staan van inwoners die vragen hebben 
  • Het verwerken van mutaties in de Burgerregistratie Personen (BRP), zoals verhuizingen en geboorten


Door de digitalisering is deze rol de laatste jaren aanzienlijk anders dan vroeger. Het aantal contactmomenten met inwoners is sterk verminderd, omdat officiële documenten online aangevraagd kunnen worden. Daarnaast zorgt de digitalisering voor een grotere kans op fouten en fraude. Hierdoor heeft de medewerker burger- en publiekszaken er twee belangrijke taken bij gekregen: 

  1. Het regelmatig uitvoeren van (kwaliteits)controles op gegevens
  2. Het vaststellen van iemands identiteit en daarbij vroegtijdig signaleren of er fraude wordt gepleegd
     

Welke kennis en competenties zijn hiervoor nodig? 

Het werk van de medewerker burger- en publiekszaken draait om een goede, professionele dienstverlening, dus is het erg belangrijk om communicatief sterk en heel klantvriendelijk te zijn. Omdat de taken variëren van de administratieve verwerking van gegevens tot het uitgeven van officiële documenten en het beantwoorden van vragen van inwoners, moet je van afwisseling houden en goed kunnen schakelen. Natuurlijk kun je alleen alle vragen van inwoners beantwoorden als je zelf alles weet van de wet- en regelgeving op het gebied van burgerzaken en de officiële documenten die hierbij horen. Daarnaast is nauwkeurigheid een hele belangrijke eigenschap, je werkt immers met gevoelige informatie over inwoners, en zijn digitale vaardigheden onmisbaar. De meeste aanvragen komen online binnen, dus je moet handig zijn met het gebruiken van de systemen die daarvoor binnen de gemeente ingezet worden.
 

Aan de slag als medewerker burger- en publiekszaken

Heb je interesse in het vak van de medewerker burger- en publiekszaken? Wij bereiden je graag voor op de praktijk. Je vindt ons aanbod met opleidingen en trainingen gericht op burger- en publiekszaken hier. Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen via 035 – 7 604 850 of info@bestuursacademie.nl.

Thema's

Thema's