Integraal Inkopen in het Sociaal Domein
Praktijkgerichte training voor een beter resultaat en betere kwaliteit
- Klassikaal of online
- 8 verschillende leslocaties
- Duur 2 dagen
In het kort
Inkopen en contractbeheer binnen het sociaal domein is in de afgelopen decennia uitgegroeid tot een professioneel vakgebied, waarbij de inkoopstrategie gericht is op de samenwerking tussen jeugdhulp, maatschappelijke ondersteuning en participatie. In deze praktijkgerichte training ontwikkel je de kennis en vaardigheden die je nodig hebt om het proces van inkopen en aanbesteden succesvol in te richten. Daarbij is onder meer aandacht voor het inkoop- en aanbestedingsproces, de verschillende wet- en regelgeving en diverse contractvormen. Weet jij wat jouw organisatie wil bereiken en hoe je daar het best op kunt aansluiten? Hoe je effectief kunt inkopen om de kwaliteit en het resultaat te verbeteren? En hoe je het best contractbeheer kunt toepassen? Dan is deze training iets voor jou.
Inkopen en contractbeheer binnen het sociaal domein is in de afgelopen decennia uitgegroeid tot een professioneel vakgebied, waarbij de inkoopstrategie gericht is op de samenwerking tussen jeugdhulp, maatschappelijke ondersteuning en participatie. In deze praktijkgerichte training ontwikkel je de kennis en vaardigheden die je nodig hebt om het proces van inkopen en aanbesteden succesvol in te richten. Daarbij is onder meer aandacht voor het inkoop- en aanbestedingsproces, de verschillende wet- en regelgeving en diverse contractvormen. Weet jij wat jouw organisatie wil bereiken en hoe je daar het best op kunt aansluiten? Hoe je effectief kunt inkopen om de kwaliteit en het resultaat te verbeteren? En hoe je het best contractbeheer kunt toepassen? Dan is deze training iets voor jou.
Jouw resultaat
- Je bent bekend met relevante ontwikkelingen en modellen binnen het inkoop- en aanbestedingsproces van het sociaal domein
- Je kent het hele inkoopproces, van het selecteren tot het bestellen en bewaken van producten of diensten
- Je behaalt optimale resultaten door effectief te onderhandelen en duurzaam in te kopen
Voor wie
Je bent verantwoordelijk voor of hebt een adviesrol bij de inkoop of het contractbeheer van zorg.
Onze aanpak
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten met veel praktijkervaring. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door praktijkgerichte opdrachten te geven. Ook speelt leren met en van elkaar een grote rol binnen het programma.
Klassikaal of virtual classroom
Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Omdat je binnen een groep veel van elkaar leert, bieden we je een alternatieve locatie aan wanneer er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen zijn. Onze leslocaties zijn gevestigd door heel Nederland. Geef je de voorkeur aan lessen op vaste tijden, met een docent én digitaal? Dan biedt virtual classroom je de uitkomst. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.
Wat ga je leren?
Programma
Tijdens deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Wat moeten we inkopen
- De verschillende wetten: wat staat er in de wet?
- Het eigen beleid van de gemeente: wat wil mijn gemeente bereiken en hoe kan ik daar met inkoop aan bijdragen?
- De inrichting van de toegang en haar invloed op inkoop
- Data als kennisbron: wat is mijn markt en welke producten worden goed en minder goed gebruikt
Hoe is de aanbestedingsprocedure
- De verschillende inkoopvormen
- De verschillende bekostigingsvormen
- Onderscheiden van inkoop en subsidie
- Combineren van de inkoopvormen en de bekostigingsvormen
- Opstellen van een inkoopproces inclusief tijdschema
- Omschrijven van gunning- en selectiecriteria
- Vaststellen van tarieven
Certificaat
Na afloop van de training ontvang je het certificaat van deelname ‘Integraal Inkopen in het Sociaal Domein’ van Bestuursacademie Nederland.
Incompany
Uiteraard kun je deze training ook incompany volgen. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Je kunt ons bereiken op 035 - 7 604 860 of mail naar [email protected].
Jouw investering in één overzicht
Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.
Bovengenoemde prijs is incl. 7,4% korting voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangement- & locatiekosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Bestuursacademie Nederland kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is jouw opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk onze lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Gebruik je opleidingsbudget!
Wist je dat je elk jaar opleidingsbudget krijgt om jezelf professioneel te ontwikkelen? Versterk jouw vaardigheden, vergroot je kennis en maak het verschil als overheidsprofessional. Gebruik jouw opleidingsbudget voor 31 december 2025!

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van Bestuuracademie Nederland? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en leerdoelen kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je terug om het advies te bespreken.