Dienstverlening
Bijdragen aan de kwaliteit van publieke dienstverlening
- Klassikaal of online
- 8 verschillende leslocaties
- Duur 1 maand
In het kort
De publieke dienstverlening is de afgelopen jaren sterk aan verandering onderhevig geweest. Welke maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en nieuwe wetgeving die effect hebben op of kansen bieden voor de publieke dienstverlening, komen op gemeenten af? Hoe richten we onze frontoffice/klantcontactcentrum opnieuw in of ontwikkelen we deze door? Hoe zorgen we voor goed management over het aantal toenemende contactkanalen en hoe sluit de dienstverlening het beste aan bij de behoefte van de samenleving? In deze opleiding krijg je inzichten en handreikingen om de dienstverlening van jouw organisatie onder de loep te nemen, door te ontwikkelen en verder te professionaliseren.
De publieke dienstverlening is de afgelopen jaren sterk aan verandering onderhevig geweest. Welke maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en nieuwe wetgeving die effect hebben op of kansen bieden voor de publieke dienstverlening, komen op gemeenten af? Hoe richten we onze frontoffice/klantcontactcentrum opnieuw in of ontwikkelen we deze door? Hoe zorgen we voor goed management over het aantal toenemende contactkanalen en hoe sluit de dienstverlening het beste aan bij de behoefte van de samenleving? In deze opleiding krijg je inzichten en handreikingen om de dienstverlening van jouw organisatie onder de loep te nemen, door te ontwikkelen en verder te professionaliseren.
Jouw resultaat
- Je bent op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening
- Je kunt de verbinding maken tussen dienstverlening, bedrijfsvoering en organisatiedoelstellingen
- Je laat dienstverlening, participatie en communicatie in harmonie samengaan
- Je hebt een adviesrapport opgeleverd dat direct toepasbaar is op een dienstverleningsvraagstuk in je eigen organisatie
Voor wie
Je hebt de ambitie om de kwaliteit van je dienstverlening te verbeteren. Je bent bijvoorbeeld werkzaam in een adviserende, coördinerende of managementrol in de dienstverlening.
Onze aanpak
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten met veel praktijkervaring. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door praktijkgerichte opdrachten te geven. Ook speelt leren met en van elkaar een grote rol binnen het programma.
Klassikaal of virtual classroom
Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Omdat je binnen een groep veel van elkaar leert, bieden we je een alternatieve locatie aan wanneer er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen zijn. Onze leslocaties zijn gevestigd door heel Nederland. Geef je de voorkeur aan lessen op vaste tijden, met een docent én digitaal? Dan biedt virtual classroom je de uitkomst. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.
Wat ga je leren?
Programma
Tijdens deze opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:
Maatschappelijke trends en ontwikkelingen in relatie tot publieke dienstverlening
- Maatschappelijke innovatietrends en overheidsontwikkelingen
- Het opstellen van een passende visie op dienstverlening, inclusief klantwaarden en servicenormen
- Handvatten en instrumenten voor (strategische) aanpak
Organisatie van dienstverlening
- Inrichting, positie en ontwikkeling frontoffice/klantcontactcentrum
- Managen (nieuwe) servicekanalen, omni channel en kanaalverleiding
- Van buiten naar binnen werken en klantgedreven dienstverlening
- Monitoring en (be)sturing
- Standaardisatie en maatwerkdienstverlening
- Implementatie aanpak en verandering
Managementmodellen, verandermethoden en implementatie
- Online dienstverlening, webcare en communitymanagement
- Dienstverlening in een informatiesamenleving
- Kenmerken van een informatiesamenleving
- Werken onder informatiearchitectuur/zaakgericht werken
- Wettelijke kaders
- Datagedreven dienstverlening
Diploma
Je rondt de opleiding af met een praktijkgerichte opdracht. Bij een voldoende beoordeling ontvang je het diploma ‘Dienstverlening’ van Bestuursacademie Nederland.
Incompany
Uiteraard kun je dit programma ook incompany volgen. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Je kunt ons bereiken op 035 - 7 604 860 of mail naar [email protected].
Jouw investering in één overzicht
Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.
Bovengenoemde prijs is incl. 7,4% korting voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangement- & locatiekosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Bestuursacademie Nederland kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is jouw opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk onze lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Gebruik je opleidingsbudget!
Wist je dat je elk jaar opleidingsbudget krijgt om jezelf professioneel te ontwikkelen? Versterk jouw vaardigheden, vergroot je kennis en maak het verschil als overheidsprofessional. Gebruik jouw opleidingsbudget voor 31 december 2025!

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van Bestuuracademie Nederland? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en leerdoelen kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je terug om het advies te bespreken.