Een inspirerende workshop voor de kandidaten van de Jonge Ambtenaar van het Jaar 2021-verkiezing

Een inspirerende workshop voor de kandidaten van de Jonge Ambtenaar van het Jaar 2021-verkiezing

Trainer Hans Spiegelaar kreeg van ons een belangrijke taak: De kandidaten voor de titel Jonge Ambtenaar van het Jaar 2021 met een workshop  voorbereiden op de opdracht die hen een finaleplek kon bezorgen. Wij vroegen Hans hoe hij dat vond. 
 

De wedstrijdopdracht

De kandidaten kregen de opdracht om een gebeurtenis te beschrijven binnen hun werk, die ervoor zorgde dat zij zich trots voelden om jonge ambtenaar te zijn. De Jonge Ambtenaar van het Jaar 2021 zal zijn of haar verhaal voordragen tijdens een belangrijke bijeenkomst van directeuren van publieke instellingen in de regio. 

Ter voorbereiding op deze opdracht namen de kandidaten woensdagmiddag 14 oktober 2020 virtueel deel aan de workshop van Hans. Tijdens deze workshop leerden de jonge ambtenaren doelgericht en creatief schrijven, zodat ze in staat waren om een pakkend essay te schrijven voor de wedstrijdopdracht. Ook werd er aandacht besteed aan het publiekelijk presenteren van hun verhaal. Hans vertelde ons hoe de dag verliep en wat hij en de jonge ambtenaren ervan vonden.
 

De kennismaking

“De jonge ambtenaren hadden elkaar nog niet eerder ontmoet. Dat kon ik tijdens de workshop gebruiken als een goede voorbereiding op de wedstrijd”, vertelt Hans enthousiast. “De kandidaten werden in tweetallen opgesplitst. Ze kregen de opdracht om elkaar te interviewen en vervolgens een verhaal te schrijven over hun collega van ongeveer een half A4-tje. Dit verhaal hebben zij gepitcht aan mij en de andere kandidaten. 

Tijdens de wedstrijd moeten de jonge ambtenaren zichzelf pitchen, maar als je direct in de training iets over jezelf moet schrijven en dan moet opscheppen naar elkaar, dan is dat natuurlijk heel ongemakkelijk. Daarom vond ik dit een leukere manier en het was alsnog heel waardevol in het kader van de wedstrijd. De kandidaten waren ook heel enthousiast. Ze vonden de verhalen mooi en leuk en kregen echt een goed beeld van elkaar. Er ontstond hierdoor direct een leuke sfeer in de groep”. 
 

Doelgericht en creatief schrijven

“Ik wilde de kandidaten graag leren hoe zij als ambtenaren sprankelendere teksten kunnen schrijven. Daarom zijn we, na een korte pauze, begonnen aan de theorie van piramideschrijven”, vervolgt Hans zijn verhaal. “Dat houdt in dat je eerst goed nadenkt over het doel van je tekst. Wat is je doelgroep? Wat wil je van de lezers? En welke informatie vinden zij eigenlijk interessant? Je begint de tekst met de kern van je verhaal. Vervolgens faciliteer je de lezer door de rest van de tekst door alle vragen van de lezer te beantwoorden. Dat leest fijn en je houdt daarmee de aandacht van de lezer vast. 

De kandidaten vonden dat heel interessant. Ik heb ze op de stoel van de lezer gezet en dat was echt een eyeopener. En niet alleen voor de wedstrijd, maar ook voor de rest van hun carrière. Je kunt deze techniek namelijk op al je teksten toepassen, bijvoorbeeld e-mails, memo’s en beleidsteksten. Daarna heb ik nog zeven creatieve technieken besproken, waarmee de kandidaten thuis konden oefenen en die ze konden gebruiken als hulpmiddelen voor de wedstrijd.” 
 

De afsluiting

De workshop werd afgesloten met een korte oefening over versluierend taalgebruik. Hans: “Ik heb de kandidaten een vaag stukje tekst voorgelegd dat was geschreven door de regering en hen gevraagd uit te leggen wat er nu eigenlijk echt stond en dat op te schrijven in gewone mensentaal. Elke kandidaat verwoordde het heel netjes en tam, terwijl er best iets ernstigs stond. Dat was verhelderend en bracht ook een leerpunt naar voren: wees altijd scherp, kritisch en integer als ambtenaar.

Aan het eind van een workshop of training vraag ik altijd even wat iedereen ervan vond en of ze er wat aan hebben gehad. Van de jonge ambtenaren kreeg ik alleen maar leuke reacties. Alle kandidaten vonden het hartstikke leuk en nuttig en ze wilden heel graag de PowerPointpresentatie van de workshop hebben om verder met de theorie aan de slag te gaan!”