Wmo voor de Frontoffice
Alle relevante kennis van de Wmo in een praktische training
- Klassikaal of online
- 8 verschillende leslocaties
- Duur 2 dagen
In het kort
Wil je burgers goed kunnen informeren over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)? Dan is deze training iets voor jou. Tijdens deze praktijkgerichte training ontwikkel je de belangrijkste kennis en vaardigheden die je nodig hebt om burgers op een klantgerichte wijze verder te helpen bij vragen over de Wmo. Ook de samenhang tussen de Wmo en andere regelingen binnen het sociaal domein worden besproken. De training is gekoppeld aan je dagelijkse werkzaamheden. Daardoor kun je straks je kennis en adviesvaardigheden direct in praktijk brengen.
Wil je burgers goed kunnen informeren over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)? Dan is deze training iets voor jou. Tijdens deze praktijkgerichte training ontwikkel je de belangrijkste kennis en vaardigheden die je nodig hebt om burgers op een klantgerichte wijze verder te helpen bij vragen over de Wmo. Ook de samenhang tussen de Wmo en andere regelingen binnen het sociaal domein worden besproken. De training is gekoppeld aan je dagelijkse werkzaamheden. Daardoor kun je straks je kennis en adviesvaardigheden direct in praktijk brengen.
Jouw resultaat
- Je positie als frontofficemedewerker is verstevigd en je biedt duidelijkheid aan de vragende burger
- Je beschikt over de basiskennis van de Wmo
- Je hebt de vaardigheden om burgers op een juiste manier te helpen
Voor wie
Je hebt als (beginnend) frontofficemedewerker bij een klantcontactcentrum (KCC) binnen de Wmo contact met burgers over participatieproblemen en zorgvragen.
Onze aanpak
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten met veel praktijkervaring. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door praktijkgerichte opdrachten te geven. Ook speelt leren met en van elkaar een grote rol binnen het programma.
Klassikaal of virtual classroom
Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Omdat je binnen een groep veel van elkaar leert, bieden we je een alternatieve locatie aan wanneer er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen zijn. Onze leslocaties zijn gevestigd door heel Nederland. Geef je de voorkeur aan lessen op vaste tijden, met een docent én digitaal? Dan biedt virtual classroom je de uitkomst. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.
Wat ga je leren?
Programma
Tijdens deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Basiskennis en actualiteit in de Wmo
- Belang van het loket in het kader van de integrale klantbenadering
- Doel en achtergrond van de Wmo
- Samenspel met de klant: vraag en resultaatgericht werken
- Zelfredzaamheid, participatie en de compensatieplicht
- Eigen kracht en sociaal netwerk
- Wie zijn je doelgroepen
- Verantwoordelijkheidsladder
- Het (keukentafel)gesprek
- Privacygegevens
- Raakvlakken Participatiewet, armoedebeleid, jeugd en de Wmo
- Relevante jurisprudentie
- Welke organisaties zijn er voor mensen met een zorgvraag?
- Samenwerken met zorgaanbieders en vrijwilligersorganisaties
- Veelvoorkomende vragen en herkennen crisissituaties
Vaardigheden in de Wmo-dienstverlening
- Belang van een professionele houding
- Luistervaardigheid en gesprekstechniek in het kader van de kanteling: van claimgerichte aanvraag naar ruime probleemverkenning en oplossingen op basis van maatwerk
- Communiceren binnen eigen grenzen en correct doorverwijzen naar de juiste collega’s of organisaties
- Begrip tonen voor de situatie van de cliënt
- Niet voor, maar met de klant méédenken
- Samenvatten, uitleggen en bieden van alternatieven
- Oefenen met (eigen) praktijkcases
Certificaat
Na afloop van de training ontvang je het certificaat van deelname ‘Wmo voor de Frontoffice’ van Bestuursacademie Nederland.
Incompany
Uiteraard kun je deze training ook incompany volgen. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Je kunt ons bereiken op 035 - 7 604 860 of mail naar [email protected].
Jouw investering in één overzicht
Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.
Bovengenoemde prijs is incl. 7,4% korting voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangement- & locatiekosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Bestuursacademie Nederland kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is jouw opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk onze lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Gebruik je opleidingsbudget!
Wist je dat je elk jaar opleidingsbudget krijgt om jezelf professioneel te ontwikkelen? Versterk jouw vaardigheden, vergroot je kennis en maak het verschil als overheidsprofessional. Gebruik jouw opleidingsbudget voor 31 december 2025!

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van Bestuuracademie Nederland? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en leerdoelen kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je terug om het advies te bespreken.