Opstapcursus Burgerzaken
Introductie in de afdeling Burgerzaken
- Klassikaal of online
- 8 verschillende leslocaties
- Duur 5 dagen
In het kort
Als (aankomend) frontofficemedewerker op de afdeling Burgerzaken komt er veel op je af aan procedures en regelgeving. Wil je de burger goed te woord kunnen staan en tegelijkertijd over een klantgerichte houding beschikken? In deze training leg je een stevige basis om aan de slag te kunnen op de afdeling Burgerzaken. Zo verdiep je je in onderwerpen als personen- en familierecht, migratie en gegevensverstrekking.
Als (aankomend) frontofficemedewerker op de afdeling Burgerzaken komt er veel op je af aan procedures en regelgeving. Wil je de burger goed te woord kunnen staan en tegelijkertijd over een klantgerichte houding beschikken? In deze training leg je een stevige basis om aan de slag te kunnen op de afdeling Burgerzaken. Zo verdiep je je in onderwerpen als personen- en familierecht, migratie en gegevensverstrekking.
Jouw resultaat
- Je weet hoe de afdeling Burgerzaken is georganiseerd en je hebt kennis van de verschillende producten en diensten
- Je hebt inzicht in het doel van de administratie van de burgerlijke stand en de gemeentelijke Basisregistratie Personen (BRP)
Voor wie
Je werkt of gaat binnenkort werken als frontofficemedewerker op een afdeling Burger- of Publiekszaken of KCC en je wilt kennismaken met de organisatie en werkzaamheden op deze afdeling.
Onze aanpak
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten met veel praktijkervaring. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door praktijkgerichte opdrachten te geven. Ook speelt leren met en van elkaar een grote rol binnen het programma.
Klassikaal of virtual classroom
Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Omdat je binnen een groep veel van elkaar leert, bieden we je een alternatieve locatie aan wanneer er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen zijn. Onze leslocaties zijn gevestigd door heel Nederland. Geef je de voorkeur aan lessen op vaste tijden, met een docent én digitaal? Dan biedt virtual classroom je de uitkomst. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.
Wat ga je leren?
Programma
Tijdens deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:
Organisatie van Burgerzaken
- Rol en verantwoordelijkheden
- Gegevensbeheer en dienstverlening
- Front-, back- en midoffice
- Samenwerking
Identificatie, legitimatie en fraude
- Wet op de identificatieplicht
- Identiteit vaststellen
- Vormen van fraude
- Adresfraude en landelijke aanpak adreskwaliteit
Personen- en familierecht
Burgerlijke stand
- Geboorte, huwelijk en overlijden
- Namen
- Gezag
- Registers en akten
Migratie
- Aangiften
- Woon- en briefadres
- Binnen- en intergemeentelijke verhuizingen
- Vertrek naar het buitenland
Basisregistratie Personen (BRP)
- Verwerking
- BSN
- Persoonsinformatie
- Protocollen en procedures
Reisdocumenten en rijbewijzen
- Regelgevingen
- Soorten en rijbewijzenregister
Documenten en verzoeken
- Uittreksels en afschriften
- Gegevensverstrekking
- Leges
- VOG
- Naturalisatie
- Verkrijgen en verlies van Nederlandse nationaliteit
Certificaat
Na afloop van de training ontvang je het certificaat van deelname ‘Opstapcursus Burgerzaken’ van Bestuursacademie Nederland.
Incompany
Uiteraard kun je deze training ook incompany volgen. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Je kunt ons bereiken op 035 - 7 604 860 of mail naar [email protected].
Jouw investering in één overzicht
Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.
Bovengenoemde prijs is incl. 7,4% korting voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangement- & locatiekosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Bestuursacademie Nederland kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is jouw opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk onze lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Gebruik je opleidingsbudget!
Wist je dat je elk jaar opleidingsbudget krijgt om jezelf professioneel te ontwikkelen? Versterk jouw vaardigheden, vergroot je kennis en maak het verschil als overheidsprofessional. Gebruik jouw opleidingsbudget voor 31 december 2025!

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van Bestuuracademie Nederland? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en leerdoelen kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je terug om het advies te bespreken.