Motiverende Gespreksvoering
Werken vanuit de motivaties van anderen
- Klassikaal op locatie
- 8 verschillende leslocaties
- Duur 3 dagen
In het kort
Motiverende gespreksvoering is een benadering om je cliënten te helpen hun problemen te onderkennen en om hen aan te zetten tot verandering. Het is een methode om mensen zelf te laten veranderen. In deze training leer je hoe je met motiverende gesprekstechnieken mensen stimuleert hun houding en gedrag blijvend te beïnvloeden. Je verdiept je in zowel de theorie als de praktische toepassing van motiverende gesprekstechnieken. In deze stijl van gespreksvoering neem je de motivatie van je gesprekspartner als uitgangspunt. Door te luisteren, open vragen te stellen en samen te vatten help je je medewerkers na te denken over wat ze echt willen. Zo draag je bij aan de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers.
Motiverende gespreksvoering is een benadering om je cliënten te helpen hun problemen te onderkennen en om hen aan te zetten tot verandering. Het is een methode om mensen zelf te laten veranderen. In deze training leer je hoe je met motiverende gesprekstechnieken mensen stimuleert hun houding en gedrag blijvend te beïnvloeden. Je verdiept je in zowel de theorie als de praktische toepassing van motiverende gesprekstechnieken. In deze stijl van gespreksvoering neem je de motivatie van je gesprekspartner als uitgangspunt. Door te luisteren, open vragen te stellen en samen te vatten help je je medewerkers na te denken over wat ze echt willen. Zo draag je bij aan de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers.
Jouw resultaat
- Je hebt inzicht in motieven van anderen in een gesprek
- Je bent gespreksleider en leidt je cliënt richting het juiste gedrag
- Je beheerst verschillende gespreksstijlen en kunt deze aanpassen aan je gesprekspartner en aan de situatie
- Je weet om te gaan met weerstand (ombuigen)
Voor wie
Deze training is geschikt voor klantmanagers, Wmo-consulenten, doorstroomcoaches en andere hulpverleners die door deze methode de intrinsieke motivatie tot verandering van de cliënt willen bevorderen.
Onze aanpak
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten met veel praktijkervaring. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door praktijkgerichte opdrachten te geven. Ook speelt leren met en van elkaar een grote rol binnen het programma.
Klassikaal
Je volgt de bijeenkomsten uit dit programma klassikaal op een locatie naar keuze. Omdat je binnen een groep veel van elkaar leert, bieden we je een alternatieve locatie aan wanneer er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen zijn. Onze leslocaties zijn gevestigd door heel Nederland. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.
Wat ga je leren?
Programma
In deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:
Communicatie: stijlen, niveaus en aspecten
Gesprek
- Doel en het voorbereiden van het gesprek
- Vorm van gesprek
- Maken van een gespreksplan
Gesprekstechnieken - algemeen
- De kunst van vragen stellen
- Luisteren, bevestigen en samenvatten
- De invloed van non-verbale communicatie
- Het versterken van het ‘wij-gevoel’ in het gesprek
- Regie in gesprekken
- Effectief omgaan met de emoties van de gesprekspartner (boosheid, agressie, dichtslaan, irritatie)
Motiverende gespreksvoering
- Waarom en uitgangspunten
- Gedragsverandering ondersteunen
- Wat wil en kan de klant zelf al
- Handelen vanuit mededogen: het beste met de klant voor hebben
- Non-directieve technieken
- Open vragen
- Reflectie luisteren
- Bevestigen en ondersteunen
- Samenvatten
- Directieve technieken
- Informeren en adviseren
- Omgaan met weerstand
- Onderzoeken waar de weerstand ligt
- Verschillen van mening en inzicht (acceptatie)
- Judo: gebruik de energie van weerstand voor iets positiefs
- Dansen: draai samen de goeie kant op
Certificaat
Na afloop van de training ontvang je het certificaat van deelname ‘Motiverende Gespreksvoering’ van Bestuursacademie Nederland.
Incompany
Uiteraard kun je deze training ook incompany volgen. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Je kunt ons bereiken op 035 - 7 604 860 of mail naar [email protected].
Jouw investering in één overzicht
Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.
Bovengenoemde prijs is incl. 7,4% korting voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangement- & locatiekosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Bestuursacademie Nederland kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is jouw opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk onze lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Gebruik je opleidingsbudget!
Wist je dat je elk jaar opleidingsbudget krijgt om jezelf professioneel te ontwikkelen? Versterk jouw vaardigheden, vergroot je kennis en maak het verschil als overheidsprofessional. Gebruik jouw opleidingsbudget voor 31 december 2025!

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van Bestuuracademie Nederland? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en leerdoelen kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je terug om het advies te bespreken.