Volg vakspecialistische opleidingen van praktijkervaren docenten
Studeer flexibel met opleidingen die aansluiten bij jouw loopbaan
Profiteer van het breedste opleidingsaanbod voor overheidsprofessionals
Incompany en maatwerkOver onsKennis en inspiratie 
Burgerzaken Frontoffice

Medewerker Burgerzaken Frontoffice

Praktische handvatten voor de Medewerker Burgerzaken Frontoffice

In het kort

Bij Burgerzaken kun je terecht voor diverse producten en diensten. Denk daarbij aan het aanvragen van paspoorten, uittreksels uit het geboorteregister, rijbewijzen, huwelijksakten en geboorteaangiften. De betrokken wet- en regelgeving verandert regelmatig. Dit programma biedt een ideaal fundament voor een veelzijdige baan in de frontoffice van Burgerzaken. Na afloop ben je volledig op de hoogte van de werkzaamheden en ben je volledig ingewerkt.

Bij Burgerzaken kun je terecht voor diverse producten en diensten. Denk daarbij aan het aanvragen van paspoorten, uittreksels uit het geboorteregister, rijbewijzen, huwelijksakten en geboorteaangiften. De betrokken wet- en regelgeving verandert regelmatig. Dit programma biedt een ideaal fundament voor een veelzijdige baan in de frontoffice van Burgerzaken. Na afloop ben je volledig op de hoogte van de werkzaamheden en ben je volledig ingewerkt.

Jouw resultaat

  • Je bent op de hoogte van de actuele wetten en regelgeving op het gebied van identificatie, burgerlijke stand, nationaliteit en geboorte
  • Je kent het belang van een klantgerichte houding, het belang van doorvragen en hoe je met weerstand van klanten kunt omgaan
  • Je kunt burgers aan de balie helpen met uiteenlopende vragen en verzoeken

Voor wie

Je werkt op een afdeling Burger- of Publiekszaken of het KCC binnen een gemeente of je gaat daar starten. Je wilt je graag ontwikkelen om de burger passend en vakinhoudelijk (beter) te woord te staan en te kunnen helpen en informeren.

Onze aanpak

Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten met veel praktijkervaring. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door praktijkgerichte opdrachten te geven. Ook speelt leren met en van elkaar een grote rol binnen het programma.

Wat ga je leren?

Programma

In deze opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:

Documenten en verzoeken voor de Frontoffice

(3 dagen)

  • Informatieverstrekking reisdocumenten
  • Aanvragen tot verkrijging van reisdocumenten beoordelen, verwerken en verstrekken van reisdocumenten
  • Rijbewijsaanvraag beoordelen, verwerken en verstrekken
  • Uittreksels en afschriften burgerlijke stand
  • Gegevensverstrekking BRP
  • Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
  • Uitvoering Kieswet
  • Nationaliteitsrecht
  • Verwerken van verzoeken of kennisgevingen met betrekking tot gezagsverhouding, naamgebruik, geheimhouding en kiesrecht

Burgerlijke stand voor de frontoffice

(3 dagen)

  • Inleiding geboorte, huwelijk en overlijden
  • Toepassen Nederlandse wet- en regelgeving
  • Verstrekken van informatie
  • Opmaken van belangrijkste akten
  • Opmaken van latere vermeldingen
  • Verlof tot lijkbezorging
  • Verwerking in de BRP
  • Handleiding Uitvoeringsprocedures (HUP)
  • BRP-berichtenverkeer

Klantgericht Denken en Handelen voor de Frontoffice

(3 dagen)

  • Klantgericht werken bij de gemeente
  • Communicatie
  • Klantgerichte gesprekstechnieken
  • Omgaan met verschillende gedragsstijlen
  • Slechtnieuwsgesprek
  • Omgaan met emoties
  • Regie voeren
  • Omgaan met klachten
  • Kwaliteiten en valkuilen
  • Conflicthanteringsstijlen

Migratie voor de frontoffice

(3 dagen)

  • Wet- en regelgeving migratie (verhuizing, hervestiging vanuit het buitenland, vertrek naar buitenland)
  • Beoordelen aangiften aan de hand van wet- en regelgeving
  • Onderzoek (on)juistheid van verblijfs- en adresgegevens (adresonderzoek)
  • BRP-actualisering voor binnen- en intergemeentelijke adreswijziging
  • Verwerken van gegevens bij hervestiging vanuit buitenland
  • Actualiseren van de BRP na aangifte vertrek naar buitenland
  • Informatieverstrekking aan de klant
  • BRP-berichtenverkeer

Identiteit, documentherkenning en fraude voor de frontoffice

(3 dagen)

  • Identiteit en identificatie
  • Identificatieplicht
  • Gebruik van wettelijk erkende identificatiedocumenten
  • Identiteitsvaststelling
  • Online identiteitsfraude
  • Documentherkenning
  • Welke documenten zijn toegestaan in welke gevallen?
  • Authenticiteit van documenten
  • (Technisch) beoordelen van identiteitsdocumenten
  • (Technisch) beoordelen van reis- en verblijfsdocumenten
  • Onderzoek en fraude
  • Wat is identiteitsfraude?
  • Adresonderzoek
  • Onderzoek via social media
  • Samenwerken met Expertisecentrum Identiteitsfraude en Documenten (ECID)
  • Invloed en aanpak digitalisering

Certificaat

De module Klantgericht Denken en Handelen voor de Frontoffice rond je af met een praktijkgerichte opdracht. De overige modules rond je af met een digitaal examen. Bij een succesvolle afronding ontvang je het certificaat ‘Medewerker Burgerzaken Frontoffice’ van Bestuursacademie Nederland.

Incompany

Uiteraard kun je deze training ook incompany volgen. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Je kunt ons bereiken op 035 - 7 604 860 of mail naar [email protected].

Jouw investering in één overzicht

Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.

Bereken eenvoudig je kosten!
Vraag nu eenvoudig een kostenoverzicht aan en ontdek de totale kosten, afgestemd op jouw persoonlijke studie- en betalingsvoorkeuren.
Investering
Inschrijfgeld
€ 35,00
Lesgeld
€ 4.465,00
Examenkosten
€ 1.050,00
Studiemateriaal
€ 436,00
Arrangementskosten
€ 490,50
Locatiekosten
€ 525,00

Bovengenoemde prijs is incl. 7,4% korting voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn.

Wat krijg je hiervoor

Studie- en lesmateriaal 
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:

  • Boeken, readers en werkboeken
  • Toegang tot het online leerplatform

*Arrangement- & locatiekosten 
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangement- & locatiekosten.

Bekijk beschikbare startdata!

Bij Bestuursacademie Nederland kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is jouw opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk onze lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.

Eerstvolgende startdatum

Blije man in pak

Gebruik je opleidingsbudget!

Wist je dat je elk jaar opleidingsbudget krijgt om jezelf professioneel te ontwikkelen? Versterk jouw vaardigheden, vergroot je kennis en maak het verschil als overheidsprofessional. Gebruik jouw opleidingsbudget voor 31 december 2025!

Vrouw met grijze blazer

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?

Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van Bestuuracademie Nederland? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en leerdoelen kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je terug om het advies te bespreken.