Medewerker Burgerzaken Backoffice
Essentiële kennis en vaardigheden voor de Medewerker Burgerzaken Backoffice
- Klassikaal of online
- 8 verschillende leslocaties
- Duur 1 jaar
In het kort
Als medewerker Burgerzaken word je aangesproken op je veelzijdigheid en klantgerichtheid. Je vervult immers een spilfunctie tussen de burger en de overheid. De dynamiek in de samenleving, het intensieve klantcontact en de ontwikkeling in de gemeentelijke dienstverlening maken je werk tot een uitdaging. Actuele kennis en accurate uitvoering zijn daarbij essentieel voor een correcte dienstverlening naar de burger. Dit programma biedt je de verdieping die je zoekt.
Als medewerker Burgerzaken word je aangesproken op je veelzijdigheid en klantgerichtheid. Je vervult immers een spilfunctie tussen de burger en de overheid. De dynamiek in de samenleving, het intensieve klantcontact en de ontwikkeling in de gemeentelijke dienstverlening maken je werk tot een uitdaging. Actuele kennis en accurate uitvoering zijn daarbij essentieel voor een correcte dienstverlening naar de burger. Dit programma biedt je de verdieping die je zoekt.
Jouw resultaat
- Je bent als ambtenaar verrijkt met actuele ontwikkelingen op het gebied van burger- en publiekszaken
- Je kunt zelfstandig de complexe aanvragen bij de afdeling Burgerzaken afhandelen
- Je bent een vraagbaak voor je collega’s bij de frontoffice
Voor wie
Je bent al enige tijd werkzaam op een afdeling Burgerzaken en beschikt over een brede ervaring op dit vakgebied. Je wilt je verder verdiepen in de deelgebieden van de burgerlijke stand, de BRP en de gegevensverstrekkingen.
Je hebt minimaal 2 jaar ervaring binnen het vakgebied burgerzaken of je bent in het bezit van het diploma BOBZ. Je hebt minimaal MBO-werk- en -denkniveau.
Onze aanpak
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten met veel praktijkervaring. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door praktijkgerichte opdrachten te geven. Ook speelt leren met en van elkaar een grote rol binnen het programma.
Wat ga je leren?
Programma
In deze opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:
Migratie voor ervaren medewerkers
(6 dagen)
- Burgerzaken en BRP
- Migratie en adreswijziging
- Inschrijving en hervestiging
- Opbouw persoonslijst ingezetenen
- Registratie niet-ingezetenen
- Vertrek naar het buitenland
- Adreskwaliteit en -onderzoek
- Beheerprocessen
- BRP-berichtenverkeer
- Personen- en familierecht
- Nationaliteit
- Procesrecht
- Actuele ontwikkelingen
Burgerlijke stand voor ervaren medewerkers
(6 dagen)
- Geboorte en afstamming
- Huwelijk en geregistreerd partnerschap
- Overlijden
- Nationaal en internationaal privaatrecht
- Nationaliteitsrecht
- Brondocumenten
- Akten van de burgerlijke stand
- Latere vermeldingen
- Bestuurlijk- en privaatrechtelijk procesrecht
- Lijkbezorging bij overlijden
- Burgerlijke stand en de BRP
- Wet- en regelgeving BRP
- Besluit BRP
- Regeling BRP
- Handleiding Uitvoeringsprocedures (HUP)
- Logisch Ontwerp (LO)
- Netwerkberichten
Gegevensverstrekking, verzoeken en documenten voor ervaren medewerkers
(6 dagen)
- Gegevensverstrekking uit de BRP (verstrekkingen, procesrecht, verzoeken enzovoort)
- Klantgerichte informatieverstrekking
- Identificatie van de verzoeker
- Naturalisatie en optie
- Verzoeken vanuit het buitenland
- Verzoeken van gerechtsdeurwaarders, advocaten of notarissen
- Reisdocumenten en rijbewijzen
- Uittreksels en afschriften van de burgerlijke stand
- Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
Certificaat
Je rondt de modules af met een digitaal examen. Bij een succesvolle afronding ontvang je het certificaat ‘Medewerker Burgerzaken Backoffice’ van Bestuursacademie Nederland.
Incompany
Uiteraard kun je deze training ook incompany volgen. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Je kunt ons bereiken op 035 - 7 604 860 of mail naar [email protected].
Jouw investering in één overzicht
Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.
Bovengenoemde prijs is incl. 7,4% korting voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangement- & locatiekosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Bestuursacademie Nederland kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is jouw opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk onze lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Gebruik je opleidingsbudget!
Wist je dat je elk jaar opleidingsbudget krijgt om jezelf professioneel te ontwikkelen? Versterk jouw vaardigheden, vergroot je kennis en maak het verschil als overheidsprofessional. Gebruik jouw opleidingsbudget voor 31 december 2025!

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van Bestuuracademie Nederland? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en leerdoelen kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je terug om het advies te bespreken.