Klantgericht Denken en Handelen voor de Frontoffice
Onderdeel van de opleiding Medewerker Burgerzaken Frontoffice
- Klassikaal of online
- 8 verschillende leslocaties
- Duur 2 maanden
In het kort
Wat is klantgerichtheid? Een klantgerichte gemeente is oprecht geïnteresseerd in haar burgers en medewerkers. Die oprechtheid is voelbaar en zorgt dan ook voor meer tevredenheid onder zowel burgers als medewerkers. Tijdens deze training word je uitgedaagd om na te denken want klantgericht denken en handelen betekent voor jouw dagelijkse praktijk. als dienstverlener.
Wat is klantgerichtheid? Een klantgerichte gemeente is oprecht geïnteresseerd in haar burgers en medewerkers. Die oprechtheid is voelbaar en zorgt dan ook voor meer tevredenheid onder zowel burgers als medewerkers. Tijdens deze training word je uitgedaagd om na te denken want klantgericht denken en handelen betekent voor jouw dagelijkse praktijk. als dienstverlener.
Jouw resultaat
- Je weet hoe je klantgericht kunt communiceren
- Je kunt omgaan met weerstand, emoties en conflicten
- Je kunt je klantgerichte en dienstverlenende houding tot uitdrukking brengen
Voor wie
Je bent werkzaam binnen een frontoffice of klantcontactcenter (KCC) en je hebt een dienstverlenende functie. Je bent het visitekaartje van je organisatie en het eerste aanspreekpunt voor de burger. De training sluit aan op MBO-werk- en -denkniveau.
Onze aanpak
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten met veel praktijkervaring. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door praktijkgerichte opdrachten te geven. Ook speelt leren met en van elkaar een grote rol binnen het programma.
Wat ga je leren?
Programma
In deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Klantgericht werken bij de gemeente
- Communicatie
- Klantgerichte gesprekstechnieken
- Omgaan met verschillende gedragsstijlen
- Slechtnieuwsgesprek
- Omgaan met emoties
- Regie voeren
- Omgaan met klachten
- Kwaliteiten en valkuilen
- Conflicthanteringsstijlen
Certificaat
Dit programma wordt afgesloten met een praktijkgerichte opdracht. Behaal je hiervoor een voldoende, dan ontvang je het certificaat 'Klantgericht Denken en Handelen voor de Frontoffice ' van Bestuursacademie Nederland.
Het programma Klantgericht Denken en Handelen voor de Frontoffice maakt onderdeel uit van de opleiding Medewerker Burgerzaken Frontoffice (voorheen Basisopleiding Burgerzaken(BOBZ)). Mocht je verder willen studeren, dan kun je mogelijk vrijstelling ontvangen voor de gelijke onderdelen van de Medewerker Burgerzaken Frontoffice.
Incompany
Uiteraard kun je deze training ook incompany volgen. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Je kunt ons bereiken op 035 - 7 604 860 of mail naar [email protected].
Jouw investering in één overzicht
Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.
Bovengenoemde prijs is incl. 7,4% korting voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangement- & locatiekosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Bestuursacademie Nederland kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is jouw opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk onze lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Gebruik je opleidingsbudget!
Wist je dat je elk jaar opleidingsbudget krijgt om jezelf professioneel te ontwikkelen? Versterk jouw vaardigheden, vergroot je kennis en maak het verschil als overheidsprofessional. Gebruik jouw opleidingsbudget voor 31 december 2025!

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van Bestuuracademie Nederland? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en leerdoelen kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je terug om het advies te bespreken.