ITIL® 4 Foundation
Optimaal servicemanagement door continu verbeteren
- Klassikaal of online
- 6 verschillende leslocaties
- Duur 2 dagen
In het kort
Verdiep je in de nieuwste inzichten binnen servicemanagement met ITIL® 4 Foundation. Waar ITIL® 3 vooral in het teken staat van service, richt ITIL® 4 zich meer op het creëren van waarde. Hiermee maak je een praktische en flexibele groei mogelijk binnen je gehele organisatie. Nieuwe werkwijzen worden toegepast, die aansluiten bij de wensen van de huidige digitale wereld. Een belangrijk verschil betreft de aansluiting op best practices en frameworks zoals lean, agile en DevOps. ITIL® 4 past hierdoor goed in organisaties die werken met deze technieken. Zo kun jij als IT-dienstverlener de service naar een hoger niveau te tillen. Wil jij weten hoe je dit doet? Volg dan deze training van onze businesspartner Computrain
Verdiep je in de nieuwste inzichten binnen servicemanagement met ITIL® 4 Foundation. Waar ITIL® 3 vooral in het teken staat van service, richt ITIL® 4 zich meer op het creëren van waarde. Hiermee maak je een praktische en flexibele groei mogelijk binnen je gehele organisatie. Nieuwe werkwijzen worden toegepast, die aansluiten bij de wensen van de huidige digitale wereld. Een belangrijk verschil betreft de aansluiting op best practices en frameworks zoals lean, agile en DevOps. ITIL® 4 past hierdoor goed in organisaties die werken met deze technieken. Zo kun jij als IT-dienstverlener de service naar een hoger niveau te tillen. Wil jij weten hoe je dit doet? Volg dan deze training van onze businesspartner Computrain
Jouw resultaat
- Je bent op de hoogte van de actuele ontwikkelingen binnen IT-servicemanagement
- Je begrijpt de sleutelbegrippen en gemeenschappelijke taal rondom ITIL®
- Je bent in staat om de belangrijkste principes van ITIL® 4 toe te passen in je werkzaamheden
- Je hebt inzicht in hoe ITIL® zich verhoudt in relatie tot andere best practices zoals lean IT, agile en DevOps
- Je bent voorbereid op het officiële ITIL® 4 Foundation-examen dat inbegrepen is bij deze training
Voor wie
Deze training is ontwikkeld voor iedereen die zich bezighoudt met IT-beheer en exploitatie van de IT-infrastructuur en het leveren van IT-services. Jij bent bijvoorbeeld werkzaam als IT-medewerker of -manager. Ook voor applicatie-, project-, proces- en businessmanagers die direct betrokken zijn bij de IT is deze training een uitstekende keuze.
Aanpak
Tijdens deze klassikale training word je in een efficiënt programma volledig voorbereid op het officiële examen ITIL® 4 Foundation, waarmee je uiteindelijk het ITIL® Foundation Certification kunt ontvangen. Je krijgt hierbij actuele kennis aangereikt op het gebied van IT-servicemanagement, die je direct in de praktijk kunt toepassen.
Wat ga je leren?
ITIL® 4 Foundation
In dit programma komen de volgende onderwerpen aan bod:
Introductie ITIL® v4
- Service Management: Key Concepts
- Value and Value Co-Creation
- Value: Service, Products, and Resources
- Service Relationships
- Value: Outcomes, Costs, and Risks
The Guiding Principles
- The Seven Guiding Principles
- Applying the Guiding Principles
The Four Dimensions of Service Management
- Organizations and People
- Information and Technology
- Partners and Suppliers
- Value Streams and Processes
- External Factors and Pestle Model
Service Value System
- Overview of Service Value System
- Overview of the Service Value Chain
Continual Improvement
- Introduction to Continual Improvement
- The Continual Improvement Model
- Relationship between Continual Improvement and Guiding Principles
Overview of ITIL® Practices
- Purpose of ITIL Practices
- The Continual Improvement Practice
- The Change Control Practice
- The Incident Management Practice
- The Problem Management Practice
- The Service Request Management Practice
- The Service Desk Practice
- The Service Level Management Practice
Examen en certificaat
Na afloop van deze training ontvang je het officiële certificaat ‘ITIL® 4 Foundation’ van Computrain.
Met deze training ben je uitstekend voorbereid op het examen ITIL® 4 Foundation. Dit examen zit inbegrepen bij de training. Let op: Alle examens van ITIL®, MoP®, MSP®, P3O®, PRINCE2 Agile® en PRINCE2® kunnen enkel online worden afgenomen.
Incompany
Uiteraard kun je deze training ook incompany volgen. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Je kunt ons bereiken op 035 - 7 604 860 of mail naar [email protected].
Jouw investering in één overzicht
Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.
Bovengenoemde prijs is incl. 7,4% korting voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangement- & locatiekosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Bestuursacademie Nederland kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is jouw opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk onze lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Gebruik je opleidingsbudget!
Wist je dat je elk jaar opleidingsbudget krijgt om jezelf professioneel te ontwikkelen? Versterk jouw vaardigheden, vergroot je kennis en maak het verschil als overheidsprofessional. Gebruik jouw opleidingsbudget voor 31 december 2025!

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van Bestuuracademie Nederland? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en leerdoelen kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je terug om het advies te bespreken.