Basisregistraties en Stelselvoorzieningen
De juiste handvatten voor invulling binnen je eigen organisatie
- Klassikaal of online
- 8 verschillende leslocaties
- Duur 2 dagen
In het kort
Afdelingen binnen gemeenten krijgen steeds meer te maken met afdelingsoverstijgende processen. De waarde van juiste gegevens is voor alle afdelingen en voor het primaire proces van groot belang. Hoe beter de kwaliteit van de gegevens is, des te effectiever kan een organisatie werken. Om een verbeterslag te kunnen maken is het concept van basisregistratiesystemen ingevoerd. Deze systemen vormen bij uitstek het hulpmiddel om integraal basisgegevens te kunnen aanbieden. Om die gegevens ‘in goede conditie’ te houden is het opzetten en inrichten van de functie gegevensbeheer, en dan met name gericht op het beheer van de basisregistraties, noodzakelijk. Je leert dit in deze 2-daagse training.
Afdelingen binnen gemeenten krijgen steeds meer te maken met afdelingsoverstijgende processen. De waarde van juiste gegevens is voor alle afdelingen en voor het primaire proces van groot belang. Hoe beter de kwaliteit van de gegevens is, des te effectiever kan een organisatie werken. Om een verbeterslag te kunnen maken is het concept van basisregistratiesystemen ingevoerd. Deze systemen vormen bij uitstek het hulpmiddel om integraal basisgegevens te kunnen aanbieden. Om die gegevens ‘in goede conditie’ te houden is het opzetten en inrichten van de functie gegevensbeheer, en dan met name gericht op het beheer van de basisregistraties, noodzakelijk. Je leert dit in deze 2-daagse training.
Jouw resultaat
- Je bent op de hoogte van ontwikkelingen binnen de overheid op het gebied van basisregistraties
- Je beschikt over de juiste handvatten om binnen je eigen organisatie basisregistraties efficiënt, kwalitatief en met inachtneming van privacy te beheren
- Je begrijpt hoe gegevens uit verschillende systemen verzonden worden en hun weg vinden binnen de organisatie
Voor wie
Je wilt je ontwikkelen in het opzetten en inrichten van de functie gegevensbeheer. Je bent bijvoorbeeld gegevensbeheerder, I&A-coördinator of materiedeskundige (uit belangrijke aandachtsgebieden, zoals Burgerzaken, Sociale Zaken, Belastingen, Bouw- en Woningtoezicht, Handhaving, Vergunningverlening en Documentaire Informatievoorziening).
Onze aanpak
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten met veel praktijkervaring. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door praktijkgerichte opdrachten te geven. Ook speelt leren met en van elkaar een grote rol binnen het programma.
Klassikaal of virtual classroom
Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Omdat je binnen een groep veel van elkaar leert, bieden we je een alternatieve locatie aan wanneer er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen zijn. Onze leslocaties zijn gevestigd door heel Nederland. Geef je de voorkeur aan lessen op vaste tijden, met een docent én digitaal? Dan biedt virtual classroom je de uitkomst. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.
Wat ga je leren?
Programma
Tijdens deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
Inleiding basisregistratie
- Ontwikkelingen overheid
- Positie van de basisregistratie
- Rollen binnen de basisregistratie en privacy en beveiliging
- Benaderingswijzen van gegevensbeheer
Gegevensbeheer
- Relatie met andere vormen van beheer en informatiemanagement
- Gegevensbeheer: wat houdt het in
- Kwaliteit en betrouwbaarheid van gegevens
- Instrumenten voor gegevensbeheer
- Knelpunten inventariseren en bespreken
Ontwikkelingen ICT en ontwikkelingen hierin bij de overheid
- Stelselvoorzieningen
- Verschillende architecturen waaronder gegevensarchitectuur
- Objectmodellering en gegevensmodellering
- Relatie gegevens naar processen
- Gegevensdistributie binnen organisatie
- Verdere ontwikkeling naar midoffice en dienstverleningsconcept
- Ketenintegratie
- Organisatie meenemen in verandering
Certificaat
Na afloop van de training ontvang je het certificaat van deelname ‘Basisregistraties en Stelselvoorzieningen’ van Bestuursacademie Nederland.
Incompany
Uiteraard kun je deze training ook incompany volgen. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Je kunt ons bereiken op 035 - 7 604 860 of mail naar [email protected].
Jouw investering in één overzicht
Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.
Bovengenoemde prijs is incl. 7,4% korting voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangement- & locatiekosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Bestuursacademie Nederland kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is jouw opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk onze lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Gebruik je opleidingsbudget!
Wist je dat je elk jaar opleidingsbudget krijgt om jezelf professioneel te ontwikkelen? Versterk jouw vaardigheden, vergroot je kennis en maak het verschil als overheidsprofessional. Gebruik jouw opleidingsbudget voor 31 december 2025!

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van Bestuuracademie Nederland? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en leerdoelen kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je terug om het advies te bespreken.