Documenten en Verzoeken voor de Frontoffice
Direct toepasbaar in je dagelijkse praktijk
- Klassikaal of online
- 8 verschillende leslocaties
- Duur 2 maanden
In het kort
Tijdens je werkzaamheden heb je te maken met de aanvragen en afgifte van documenten. Burgers verwachten van je dat je hun verzoeken vakkundig en professioneel afhandelt. Wat komt daar allemaal bij kijken? Welke informatie verstrek je en waar vind je die informatie? In dit programma ga je in je eigen praktijk aan de slag met onder andere deze vragen. Na afloop beschik je over basiskennis en -inzicht op het gebied van aanvragen en afgiften van documenten en verzoeken bij de afdeling Burgerzaken.
Tijdens je werkzaamheden heb je te maken met de aanvragen en afgifte van documenten. Burgers verwachten van je dat je hun verzoeken vakkundig en professioneel afhandelt. Wat komt daar allemaal bij kijken? Welke informatie verstrek je en waar vind je die informatie? In dit programma ga je in je eigen praktijk aan de slag met onder andere deze vragen. Na afloop beschik je over basiskennis en -inzicht op het gebied van aanvragen en afgiften van documenten en verzoeken bij de afdeling Burgerzaken.
Jouw resultaat
- Je weet welke wet- en regelgeving geldt en welke informatie je nodig hebt om uiteenlopende documenten te verstrekken
- Je weet waar je de benodigde informatie kunt vinden
- Je kunt verzoeken voor aanvragen en afgiften van documenten volgens de regelgeving verwerken
Voor wie
Je bent werkzaam als frontofficemedewerker op een afdeling Burger- of Publiekszaken of KCC en je wilt essentiële kennis en vaardigheden opdoen over het afhandelen van verzoeken en de afgifte van documenten.
Je dient voor minimaal 2 dagen per week werkzaam te zijn op een afdeling Burger- of Publiekszaken of KCC (dit kan ook via een stage of op uitzend- of oproepbasis). Het programma sluit aan op MBO-werk- en -denkniveau.
Onze aanpak
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten met veel praktijkervaring. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door praktijkgerichte opdrachten te geven. Ook speelt leren met en van elkaar een grote rol binnen het programma.
Klassikaal of virtual classroom
Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Omdat je binnen een groep veel van elkaar leert, bieden we je een alternatieve locatie aan wanneer er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen zijn. Onze leslocaties zijn gevestigd door heel Nederland. Geef je de voorkeur aan lessen op vaste tijden, met een docent én digitaal? Dan biedt virtual classroom je de uitkomst. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.
Wat ga je leren?
Programma
In dit programma komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Informatieverstrekking reisdocumenten
- Aanvragen tot verkrijging van reisdocumenten beoordelen, verwerken en verstrekken van reisdocumenten
- Rijbewijsaanvraag beoordelen, verwerken en verstrekken
- Uittreksels en afschriften burgerlijke stand
- Gegevensverstrekking BRP
- Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
- Uitvoering Kieswet
- Nationaliteitsrecht
- Verwerken van verzoeken of kennisgevingen met betrekking tot gezagsverhouding, naamgebruik, geheimhouding en kiesrecht
Certificaat
De training wordt afgesloten met een digitaal examen, waarmee we toetsen of je de nieuwe kennis kunt toepassen in de praktijk. Als je de toets met een voldoende afrondt, ontvang je het certificaat 'Documenten en Verzoeken voor de Frontoffice'.
Incompany
Uiteraard kun je dit programma ook incompany volgen. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Je kunt ons bereiken op 035 - 7 604 860 of mail naar [email protected].
Jouw investering in één overzicht
Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.
Bovengenoemde prijs is incl. 7,4% korting voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangement- & locatiekosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Bestuursacademie Nederland kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is jouw opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk onze lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Gebruik je opleidingsbudget!
Wist je dat je elk jaar opleidingsbudget krijgt om jezelf professioneel te ontwikkelen? Versterk jouw vaardigheden, vergroot je kennis en maak het verschil als overheidsprofessional. Gebruik jouw opleidingsbudget voor 31 december 2025!

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van Bestuuracademie Nederland? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en leerdoelen kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je terug om het advies te bespreken.