Maak kennis met Genevieve, studente Jeugdwet

Thema's

Thema's

Maak kennis met Genevieve, studente Jeugdwet

Studente Genevieve heeft tijdens de coronacrisis de stap gezet om niet 1, maar zelfs 2 opleidingen te gaan volgen. Waaronder onze opleiding Jeugdwet. Wij vroegen naar haar motivatie en ervaringen tot nu toe.
 

Even voorstellen: Genevieve Wongsowikromo

Genevieve Wongsowikromo is toegepast psychologe en werkt als Wmo adviseur begeleiding bij gemeente Westland. Als alleenstaande moeder volgt zij naast haar werk en de zorg voor haar 5-jarige zoontje maar liefst 2 opleidingen. Een Premaster Gezondheidspsychologie aan de Open Universiteit en onze opleiding Jeugdwet. 

Natuurlijk waren wij allereerst benieuwd waarom ze voor de opleiding Jeugdwet koos. “Bij de jeugd ligt mijn hart. Daarom besloot ik 2 jaar geleden om me naast de volwassen doelgroep als adviseur ook te richten op de 18-/18+ doelgroep. Maar ik merkte dat ik anno 2019-2020 niet heel goed meer wist hoe het allemaal zat. Ik volg de opleiding Jeugdwet om me opnieuw te verdiepen in de regelgeving en om dezelfde taal te kunnen spreken als de jeugdconsulenten waarmee ik samenwerk”, licht Genevieve haar keuze toe.
 

Waarom heb je er juist in deze tijd voor gekozen om jezelf verder te ontwikkelen?

“Het knaagde al een tijd om me verder te ontwikkelen, want dat geeft zoveel energie en voldoening. Toen de eerste lockdown begon, wilde ik de situatie graag omdraaien naar iets positiefs. Het leven is nu heel simpel. Ik werk thuis, dus ik heb geen reistijd en kan mijn eigen tijd indelen. Er zijn geen afleidingen zoals sociale contacten, verjaardagen en andere feestjes. Dit was gewoon hét moment om te bedenken: Wat wil ik graag? Waar wil ik meer over weten? En om vervolgens ook in actie te komen. Ik vind thuiswerken leuk, maar heb toch andere impulsen nodig. Daarom wilde ik iets gaan doen waar mijn hart een sprongetje van maakt. Een opleiding dus! En op deze manier heb ik toch contact met andere mensen.” 
 

Welke effecten hebben de coronamaatregelen voor jou als student? 

“De opleiding wordt nu virtueel georganiseerd. Hierdoor is het face-to-face contact er niet en dat vraagt om een andere mindset. Het is moeilijker om tijdens de koffiepauze medecursisten aan te spreken. Ik vind het namelijk heel leuk om achtergrondkennis over medecursisten op te doen en daarover door te vragen. Maar de opleiding verloopt verder goed. Ik denk ook dat digitaal studeren bepaalde dingen juist vergemakkelijkt. Je spreekt nu sneller een docent of medecursist aan. Bij een klassikale opleiding vind ik het lastiger om iemand te storen buiten de bijeenkomsten om. Dan wacht ik vaak tot de volgende bijeenkomst met het stellen van een vraag. Omdat alles nu digitaal gaat, stel je vragen ook heel makkelijk digitaal en dan krijg je snel antwoord. Dat vind ik super!” 
 

Hoe is het om na jaren ineens weer in de schoolbanken te zitten?

“Het gaat me gelukkig best goed af, maar ik ben ook zo gemotiveerd om te studeren! Ik heb niet meer het gevoel dat ik had toen ik na de middelbare school moest studeren. Je werd toen gedwongen een keuze te maken, terwijl je nog niet eens volwassen was. Nu MOET ik niet studeren, ik WIL studeren. Ik heb zelf een bewuste keuze gemaakt voor iets waar mijn hart bij ligt. Wat mijn passie is. Daar ga je dan ook voor! 

Wel heb ik wat meer tijd nodig om de stof in me op te nemen. Vroeger was ik van het stampen. Ik stelde het leren uit tot het laatste moment, zodat er druk op zat om te presteren. Nu neem ik de stof vaker door en maak ik aantekeningen. Ik ben me er bewuster van dat ik het goed moet voorbereiden en echt moet leren.”
 

Hoe combineer je de opleiding met je werk en privéleven? 

“Je pakt echt vaste momenten. Ik ben iemand die altijd de dag in blokken indeelt. Elke dag studeer ik van 20.00 uur tot 22.00 uur. Daarbij deel ik over de dag ook echt rustmomenten in voor mezelf. Ik moet namelijk qua lichaam en geest rustig zijn om te kunnen studeren. Als je dat net als ik goed kunt ordenen, dan is het goed te doen naast je werk. Zeker als je een opleiding doet die je echt leuk vindt.”
 

Wat vind je toe nu toe van de opleiding Jeugdwet en heeft het je al iets gebracht? 

“Echt leuk! De docente brengt het heel leuk. Ze betrekt je erbij en de lessen zijn heel interactief. Het is niet alleen maar luisteren naar de lesstof. En mijn medecursisten komen uit heel Nederland en werken in verschillende vakgebieden. Die combinatie van cursisten is heel interessant. Iedereen deelt praktijkvoorbeelden, waardoor je ook van elkaar leert. Het is grappig om te horen hoe het bijvoorbeeld in de Achterhoek gaat. 

De opleiding heeft me zeker al iets gebracht. Ik begrijp de standpunten van de jeugdconsulenten beter. Ik snap waar hun ideeën vandaan komen en waarom zij bepaalde handelingen doen. En ik begrijp beter welke handelingen we precies vanuit de Jeugdwet doen en wat we doen vanuit het recht dat we hanteren bij de volwassen doelgroep. Ook kan ik mijn nieuwe kennis goed gebruiken om te toetsen wat er in mijn eigen gemeente wel en niet kan.”
 

Heb je nog een boodschap voor andere overheidsprofessionals die overwegen een opleiding te volgen? 

“Het is nooit te laat om te studeren. 8 jaar lang had ik een bepaalde angst om een Master in Gezondheidspsychologie te gaan halen. Ik dacht dat ik te oud was om te leren en het niet meer zou kunnen. Op een gegeven moment dacht ik: Wat weerhoudt mij eigenlijk? Angst kun je ook gebruiken als springplank. Ga het gewoon doen, want anders blijft het knagen! Ik vond dat ik het gewoon moest proberen. Als het niet lukt, jammer. En als het wel lukt: hoe gaaf is dat? Het levert je hoe dan ook iets op. Het brengt je verder in je huidige werk, maar biedt ook kansen voor de toekomst. Je kunt je profileren door jezelf in een heel specifiek gebied verder te ontwikkelen. Dat maakt je authentieker. Dat is natuurlijk een pluspunt als je ooit nog eens iets anders wilt gaan doen. Dus het is altijd een win-winsituatie! 

Ik ben in ieder geval blij dat ik de stap gezet heb. Ik denk nu alweer na over welke opleiding ik deze zomer na de opleiding Jeugdwet kan gaan doen.”

Thema's

Thema's