Effectief beïnvloeden als strategisch adviseur

Effectief beïnvloeden als strategisch adviseur

Als strategisch adviseur wilt u natuurlijk dat uw adviezen zo veel mogelijk worden opgevolgd. Andere belanghebbenden overtuigen van uw visie is dan ook essentieel. Maar hoe doet u dat? Hoe creëert u draagkracht, zonder dat u de relatie schaadt?

Omgaan met complexe vraagstukken als strategisch adviseur

Waarschijnlijk heeft u het zelf als strategisch adviseur binnen de overheid al gemerkt: in de afgelopen jaren heeft er een flinke verschuiving plaatsgevonden. U en uw organisatie krijgen steeds meer te maken met complexe vraagstukken. U werkt samen met verschillende disciplines en u heeft diverse stakeholders, allemaal met hun eigen belang. Hierdoor werkt u minder vanuit de inhoud en meer vanuit competenties om verbindingen te leggen en relaties te onderhouden. U bent de spin in het web en heeft de regie om de betrokkenen te laten samenwerken. Dit kan alleen wanneer u precies weet op welke manier u effectief kunt beïnvloeden.

Uw veranderende rol als strategisch adviseur

Als strategisch adviseur bent u – veel meer dan vroeger – een generalist. U geeft adviezen die verder reiken dan uw eigen vakgebied, waardoor u te maken heeft met veel in- en externe stakeholders die allemaal hun eigen belangen hebben. U zorgt dan men het grotere geheel ziet, begrijpt wat uw visie is, en vooral dat men doorheeft wat dit hun oplevert. Kunt u dit goed toepassen, dan beïnvloedt u alle betrokkenen op een effectieve manier. Dit is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van uw werk. Maar wat is effectief beïnvloeden eigenlijk? En wat levert het u op?

Hoe werkt effectief beïnvloeden voor u als strategisch adviseur?

Met beïnvloeden overtuigt u anderen van een bepaalde visie. Het liefst op zo’n manier dat ze het idee hebben dat dit uit henzelf komt. Als strategisch adviseur is effectief beïnvloeden geen eenvoudige taak. Juist omdat u zoveel verschillende partijen moet overtuigen die allemaal hun eigen belangen hebben. Zo willen financiële stakeholders andere argumenten horen dan medewerkers voor wie er op persoonlijk vlak veel op het spel staat. Als strategisch adviseur moet u dan ook de belangen van alle betrokken partijen goed kennen. De volgende tactieken helpen u hierbij:

  • Wees authentiek en oprecht geïnteresseerd in de ander
  • Verdiep u in de belangen van de ander en waarom zij dit belang hebben
  • Weet alternatieven en keuzes aan te bieden
  • Wees een sterke communicator (luisteren, samenvatten, doorvragen)
  • Informeer de betrokken stakeholders over het ‘wat’ en ‘waarom’ van uw visie. Laat zien wat ze eraan hebben.
  • Wees overtuigd van uw eigen belang, zonder hier dwingend in te zijn

Meer weten?

Werkt u als (beleids)adviseur, manager of consultant? En wilt u zich verder ontwikkelen in het geven van adviezen en het creëren van draagkracht? In de Leergang Strategisch Adviseren in de Publieke Sector leert u hoe u zich overtuigend profileert en positioneert in complexe adviestrajecten.