Migratie voor de Frontoffice
Onderdeel van de opleiding Medewerker Burgerzaken Frontoffice
- Klassikaal of online
- 8 verschillende leslocaties
- Duur 2 maanden
In het kort
Het belang van een goede persoonsinformatievoorziening is voor de overheid groot. Het adres van iemand is vaak van financieel belang voor de burger en de overheid. Een juiste, actuele registratie van (adres)gegevens is daarom cruciaal. In deze training ontvang je de handvatten en middelen om deze werkzaamheden effectief en efficiënt te kunnen uitvoeren.
Het belang van een goede persoonsinformatievoorziening is voor de overheid groot. Het adres van iemand is vaak van financieel belang voor de burger en de overheid. Een juiste, actuele registratie van (adres)gegevens is daarom cruciaal. In deze training ontvang je de handvatten en middelen om deze werkzaamheden effectief en efficiënt te kunnen uitvoeren.
Jouw resultaat
- Je kunt in relatie tot het thema migratie de aangiften beoordelen aan de hand van wet- en regelgeving
- Je kunt de BRP actualiseren op basis van aangiften van burgers met betrekking tot binnen- en intergemeentelijke adreswijziging, hervestiging vanuit het buitenland (actualiseren van een opgeschorte persoonslijst) en vertrek naar het buitenland
- Je kunt een onderzoek uitvoeren omtrent de onjuistheid van de verblijfs- en adresgegevens
Voor wie
Je moet werkzaam zijn op een afdeling Burgerzaken, Publiekszaken of Klant Contact Centrum (KCC) voor minimaal 2 dagen per week (dit kan ook via een stage of op oproep- of uitzendbasis).
Onze aanpak
Tijdens de lessen is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheden om in de praktijk te oefenen met nieuwe kennis en vaardigheden. De lessen worden verzorgd door docenten met veel praktijkervaring. Door hun kennis van het vakgebied kunnen ze jou uitstekend helpen de vertaling te maken naar je eigen werkzaamheden en organisatie. Dat doen zij onder meer door praktijkgerichte opdrachten te geven. Ook speelt leren met en van elkaar een grote rol binnen het programma.
Klassikaal of virtual classroom
Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Omdat je binnen een groep veel van elkaar leert, bieden we je een alternatieve locatie aan wanneer er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen zijn. Onze leslocaties zijn gevestigd door heel Nederland. Geef je de voorkeur aan lessen op vaste tijden, met een docent én digitaal? Dan biedt virtual classroom je de uitkomst. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.
Wat ga je leren?
Programma
In deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Wet- en regelgeving migratie (verhuizing, hervestiging vanuit het buitenland, vertrek naar buitenland)
- Beoordelen aangiften aan de hand van wet- en regelgeving
- Onderzoek (on)juistheid van verblijfs- en adresgegevens (adresonderzoek)
- BRP-actualisering voor binnen- en intergemeentelijke adreswijziging
- Verwerken van gegevens bij hervestiging vanuit buitenland
- Actualiseren van de BRP na aangifte vertrek naar buitenland
- Informatieverstrekking aan de klant
- BRP-berichtenverkeer
Certificaat
Dit programma wordt afgesloten met een digitaal examen. Behaal je hiervoor een voldoende, dan ontvang je het certificaat 'Migratie voor de Frontoffice ' van Bestuursacademie Nederland.
Het programma Migratie voor de Frontoffice maakt onderdeel uit van de opleiding Medewerker Burgerzaken Frontoffice (voorheen Basisopleiding Burgerzaken(BOBZ)). Mocht je verder willen studeren, dan kun je mogelijk vrijstelling ontvangen voor de gelijke onderdelen van de Medewerker Burgerzaken Frontoffice.
Incompany
Uiteraard kun je dit programma ook incompany volgen. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak. Je kunt ons bereiken op 035 - 7 604 860 of mail naar [email protected].
Jouw investering in één overzicht
Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.
Bovengenoemde prijs is incl. 7,4% korting voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangement- & locatiekosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij Bestuursacademie Nederland kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is jouw opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk onze lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Gebruik je opleidingsbudget!
Wist je dat je elk jaar opleidingsbudget krijgt om jezelf professioneel te ontwikkelen? Versterk jouw vaardigheden, vergroot je kennis en maak het verschil als overheidsprofessional. Gebruik jouw opleidingsbudget voor 31 december 2025!

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van Bestuuracademie Nederland? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en leerdoelen kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je terug om het advies te bespreken.