De werkdruk op de afdeling Burgerzaken blijft stijgen

Thema's

Thema's

De werkdruk op de afdeling Burgerzaken blijft stijgen

In 2022 trokken gemeenten al aan de bel: de afdeling Burgerzaken is vaak onderbezet. Door verschillende oorzaken wordt dit probleem steeds groter. In dit artikel lees je wat er speelt. 

 

De werkzaamheden voor medewerkers Burgerzaken stapelen zich op 

Uit gesprekken tussen de NVVB, BZK en RvlG blijkt dat er de komende periode een behoorlijke opstapeling van werkzaamheden ontstaat op de afdeling Burgerzaken. Onder andere de volgende onderwerpen kwamen ter sprake:  

  • De aanschrijving van burgers na een verhuizing; 
  • De invoering van de Wet introductie gecombineerde geslachtsnaam (Wigg); 
  • De zelfevaluaties van de Basisregistratie Personen (BRP) en reisdocumenten (via ENSIA). 

Gelukkig kunnen de Tweede Kamerverkiezingen inmiddels van het lijstje gestreept worden, maar de voorbereiding van de Europese parlementsverkiezing zal ook extra taken opleveren. Daarnaast wordt er vanaf 2024 een piek verwacht in de aanvragen van reisdocumenten. Dit heeft te maken met de geldigheid van paspoorten die in 2014 van vijf naar tien jaar werd verlengd. Er komt dus weer veel op de borden van medewerkers Burgerzaken terecht, die al zoveel te doen hebben. Ook is er door wettelijke bepalingen geen ruimte om te schuiven met bepaalde werkzaamheden. Een lastige situatie en daarom is het nu nog belangrijker om professionals binnen en buiten de overheid ervan te overtuigen dat het vak van een medewerker Burgerzaken mooi is! Dat blijken medewerkers Burgerzaken namelijk zelf ook te vinden

 

NVVB zet het mooie vak van de medewerker Burgerzaken in de spotlight 

De NVVB heeft de eerste stappen al gezet. Het afgelopen jaar ondersteunde zij gemeenten in Nederland met een landelijke wervingscampagne voor werkzoekenden, zij-instromers en andere geïnteresseerden. Op centrale locaties in heel het land vonden promotiedagen plaats om te laten zien hoe belangrijk, afwisselend en mooi het werk is op de afdeling Burgerzaken. Geïnteresseerde en geschikte kandidaten konden direct kosteloos een spoedopleiding volgen om gekwalificeerd aan de slag te gaan.  

Heb je de promotiedagen gemist en ben je nieuwsgierig wat dit vak precies inhoudt? Je leest het in ons artikel ‘Wat doet een medewerker Burgerzaken bij de gemeente?’.  

 

Word jij de belangrijke schakel tussen inwoners en de gemeente? 

Zie jij ook in hoe bijzonder het vak van de medewerker Burgerzaken is en overweeg je een overstap te maken? Of wil je jezelf graag breder ontwikkelen in het vak, zodat je andere taken op je kunt nemen? Neem dan eens een kijkje in ons opleidingsaanbod. We bieden verschillende opleidingen en trainingen aan om kennis te maken met het vak of jezelf te specialiseren. 

Bekijk het opleidingsaanbod 

Ook kun je via ons het volledige Diplomastelsel Burgerzaken van de NVVB Publieksacademie volgen. Deze opleidingen vind je hier. Als je het lastig vindt om te bepalen welke opleiding of training geschikt is voor jou, zitten onze adviseurs voor je klaar. Je bereikt hen telefonisch via 035 – 7 604 850 of door te mailen naar info@bestuursacademie.nl.  

Thema's

Thema's