Je doelen bereiken met nudging

Thema's

Thema's

Je doelen bereiken met nudging

Burgers of collega’s een duwtje in de goede richting geven om gewenst gedrag te vertonen? Dat doe je met de nudging-methode. In dit artikel lees je hoe nudging jou kan helpen om je doelen te bereiken.
 

Een ‘nudge’ in de goede richting

Direct gezag vanuit de overheid wordt steeds minder gewaardeerd en gerespecteerd. Daarom is de nudging-methode een mooie aanvulling op wetgeving, financiële prikkels en voorlichting om burgers een subtiel duwtje (een nudge) in de goede richting te geven. Maar je kunt de methode ook inzetten om je collega’s op een positieve manier te beïnvloeden. Met het duwtje zorg je voor gezonder, veiliger of duurzamer gedrag zonder mensen te vertellen wat ze móéten doen.
 

Wat nudging inhoudt

Nudging is een gedragsmotiverende techniek waarmee je bepaalde keuzes aantrekkelijker en makkelijker maakt. Mensen beslissen vaak op de automatische piloot. Ze hebben geen tijd om elke dag uitgebreid over iedere keuze na te denken en baseren veel keuzes op onbewuste vooroordelen, vuistregels of signalen uit de (sociale) omgeving. Daardoor zijn de manier waarop en de omgeving waarin je keuzeopties presenteert bepalend voor de eindbeslissing. We kiezen in een webshop vaak voor producten die in het oog springen, populaire opties of producten die als standaardkeuze aangeboden worden. Hieruit blijkt dat onze keuzes met simpele, creatieve nudges te sturen zijn.
 

Het toepassen van de nudging-methode

Je start met het bepalen van je doel en het gedrag dat daarvoor nodig is. Je neemt het huidige gedrag van je doelgroep onder de loep en analyseert hoe dit tot stand komt. Ook denk je na over wat je doelgroep belemmert om het gewenste gedrag te vertonen. Het komt vaak voor dat mensen wel de intentie hebben om het goede te doen, maar dat iets in hun omgeving of situatie ze tegenhoudt. Door een creatieve nudge te bedenken die hierop inspeelt, help je ze aan de capaciteiten om het gewenste gedrag te vertonen. Zelfs kleine aanpassingen in de omgeving of je communicatie kunnen al een groot effect hebben.
 
Hierbij wat inspiratie:

  • Groene voetstappen richting een prullenbak op straat om zwerfafval te voorkomen.
  • Positieve of negatieve emoticons in de informatie over het energieverbruik van huishoudens ten opzichte van andere gezinnen.
  • Looproutes door een gebouw markeren met lijnen die via de trap lopen in plaats van de lift.
  • Bureaus van collega’s in de ochtend standaard op stahoogte instellen om staand werken te bevorderen.

Verbreed je kennis en vaardigheden op het gebied van nudging

Vind jij deze vorm van positieve beïnvloeding interessant en wil je er graag meer over weten? In onze driedaagse training Nudging ontdek je in welke situaties je deze methode het beste kunt gebruiken. Vervolgens leer je hoe je het als instrument toepast om keuzes te beïnvloeden, zonder de autonomie van de ander uit het oog te verliezen. Hierbij komen ook de voorwaarden voor effectieve nudging aan bod en gaan we in op creativiteit. Docent Ivo kan je meer vertellen over de inhoud en aanpak van zijn lessen:

 

Zeker als beleidsmaker, leidinggevende, manager of communicatieprofessional zul je veel profijt hebben van deze training. Heb je nog vragen over het trainingsprogramma of de lesmethode, dan kun je onze opleidingsadviseurs bellen (035 – 7 604 85) of mailen (info@bestuursacademie.nl).

Thema's

Thema's