De strategisch adviseur van de toekomst is een meester op het gebied van effectieve beïnvloeding

De strategisch adviseur van de toekomst is een meester op het gebied van effectieve beïnvloeding

Waarschijnlijk heeft u het zelf als strategisch adviseur binnen de overheid al gemerkt: in de afgelopen jaren heeft er een flinke verschuiving plaatsgevonden. U en uw organisatie krijgen steeds meer te maken multidimensionale vraagstukken. U werkt samen met verschillende disciplines en u heeft diverse stakeholders, allemaal met hun eigen belang. Hierdoor werkt u minder vanuit de inhoud en meer vanuit competenties om verbindingen te leggen en relaties te onderhouden. U bent de spin in het web en heeft de regie om de betrokkenen te laten samenwerken. En dit kan alleen wanneer u precies weet op welke manier u effectief kunt beïnvloeden.

De nieuwe focus van de strategisch adviseur

Waar u dus vroeger voornamelijk adviseerde over uw eigen vakgebied, moet u nu veel meer een generalist zijn. Trends en ontwikkelingen ontdekken, andere vakgebieden betrekken en meerdere scenario’s naar het eindpunt hebben; dat zijn de focuspunten van uw functie. Zorg dat men het grotere geheel ziet, begrijpt wat uw visie is en vooral: doorheeft wat dit hen oplevert. Want kunt u dit goed toepassen, dan kunt u alle betrokkenen op een effectieve manier beïnvloeden. En dit is tegenwoordig het belangrijkste en grootste deel van uw werk. Maar wat is effectief beïnvloeden eigenlijk? En wat gaat het u opleveren?

Hoe werkt beïnvloeden voor u als strategisch adviseur?

Met beïnvloeden overtuigt u anderen van een bepaalde visie, het liefst op zo’n manier dat ze het idee hebben dat dit uit henzelf komt. Als adviseur wilt u naar een eindbestemming, waar alle betrokkenen ook naartoe moeten. Juist doordat alle betrokkenen een ander belang hebben, betekent dit niet dat de weg naar de eindbestemming voor iedereen hetzelfde is. Denk maar eens aan financiële stakeholders, die hebben op een heel ander vlak kennis en argumenten nodig dan betrokkenen voor wie er op persoonlijk vlak meer op het spel staat. Voor u betekent dit dat u alle belangen van alle betrokken partijen goed moet kennen. De volgende tactieken helpen u hierbij:

  • Wees authentiek en oprecht geïnteresseerd in de ander.
  • Verdiep u in de belangen van de ander en waarom zij dit belang hebben.
  • Geef aandacht.
  • Weet alternatieven en keuzes aan te bieden.
  • Wees een sterke communicator (luisteren, samenvatten, doorvragen).
  • Wees overtuigd van uw eigen belang, zonder hier dwingend in te zijn.

 
Lukt het u om alle betrokkenen op een geheel eigen wijze mee te nemen naar uw eindbestemming, dan kunt u uw huidige rol als strategisch adviseur volledig benutten. Met de Leergang Strategisch Adviseren in de Publieke Sector van Bestuursacademie Nederland leert u hoe u effectief kunt beïnvloeden en hoe u zich overtuigend profileert en positioneert in complexe adviestrajecten.