De kracht van de markt

Thema's

Thema's

De kracht van de markt

De warenmarkt heeft het moeilijk door hevige concurrentie van de winkelmarkt en door internetverkoop. In tien jaar tijd halveerde het aantal ondernemers op de markt en steeds minder Nederlanders weten hun weg naar de markt te vinden. Er moet dus iets gebeuren. Op initiatief van de belangenorganisatie voor de ambulante handel, CVAH, is een visie op de toekomst van de ambulante handel in Nederland vastgelegd in de publicatie ‘Proeven en ontmoeten: de kracht van de ambulante handel’.

Nieuwe kansen

Belangrijkste conclusie van het rapport: met ‘ambachtelijk en vers’ als basis kan de markt weer tot bloei komen. De markt moet zich onderscheiden van winkelketens en webshops door het sociale contact, lokale producten, vakmanschap en persoonlijk advies. Juist vanuit de eigen kernkwaliteiten kan de markt inspelen op de groeiende aandacht voor voedsel, proeven, beleven en verblijven. Denk hierbij aan de toenemende belangstelling onder consumenten voor duurzaamheid, authenticiteit en biologische producten.

De rol van de gemeente is cruciaal

De markt valt in het gemeentelijke beleid vaak tussen wal en schip. Er is weinig ruimte voor vernieuwing en verouderde regels bepalen het beleid. Marktondernemers moeten de ruimte krijgen om nieuwe activiteiten te ontplooien. Een actieve strategie kan de warenmarkt tot dé publiekstrekker van stads- en dorpscentra maken. De markt als wekelijks evenement voor ‘proeven en ontmoeten’ brengt sfeer en levendigheid in het centrum. Een festivalachtige sfeer, met foodtrucks en een terras, kan zeker op de grotere markten nieuwe, jongere klanten trekken.

Meer weten

Heeft u in uw (toekomstige) functie te maken met de ontwikkeling van de markt? Of wilt u meer weten over de uitkomsten van het rapport ‘Proeven en ontmoeten: de kracht van de ambulante handel’? Bekijk dan eens de verschillende opleidingen van Bestuursacademie Nederland waarbij het rapport uitgebreid aan de orde komt:

Thema's

Thema's